The language Strategies of Speech Act in Worship of Thao Suranaree in Korat Songs

Main Article Content

Surasr Kengkhunthod
Rachan Nillawannapha

Abstract

Abstract


This article aims to study the language techniques used in the performance of Thao Suranaree's worship speech in the Korat song. which is a native song of Nakhon Ratchasima Province And it is also a popular song used to sing between men and women. The lyrics of the melody are in the Korat dialect. which is unique in the traditional music playing tradition of the Korat people by selecting to study from Korat's compositions of poems used mainly in various occasions by Boonsom Sangsuk, who is a Khorat music doctor. The concept of language strategies has been applied as a tool for studying and analyzing interpretation. The results of the study revealed that the words communicated for effect or other things followed through belief and faith toward Thao Suranaree or Ya Mo in the melody of the Korat song. Language strategies were used: 1) using emotional words, 2) using sacred words, 3) using Korat dialect words, and 4) referencing. which the use of such language strategies All of them are caused by the rituals of belief in the supernatural powers of the sacred. whether it is an expression of respect as well as notices, requests, in vows according to what they wish for almost all


 


Keywords: verbal strategies, speech, sacrifice, thao suranaree, korat songs


 

Article Details

How to Cite
Kengkhunthod, S., & Nillawannapha, R. . (2023). The language Strategies of Speech Act in Worship of Thao Suranaree in Korat Songs. WIWITWANNASAN, 7(2), 217–226. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/wiwitwannasan/article/view/264006
Section
Academic articles / Research articles

References

เอกสารอ้างอิง

กุนทินี โคตรพัฒน์. (2560). กลวิธีทางภาษาและความหมายทางสังคมในเพลงลูกทุ่งอีสานแนวสองแง่สองง่าม. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

จันทิมา อังคพณิชกิจ. (2561). การวิเคราะห์ข้อความ. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ปรีชา อุยตระกลู และคณะ. (2536). เพลงโคราช. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: ศิริอักษร.

ไพบูลย์ ดวงจันทร์. (2542). การใช้ภาษา. กรุงเทพฯ: ภาควิชาภาษาไทยและภาษาตะวันออก คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ

ยุกติ มุกดาวิจิตร. (2553). สรุปการบรรยาย การเมืองของดนตรี และการดนตรีของการเมือง. ใน หนังสือรวมบทความและบทเสวนาจากการประชุมประจำปี ครั้งที่ 8 ผู้คน ดนตรี ชีวิต เล่ม 2. หน้า 286-300 กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร.

ศิริพร ภักดีผาสุก. (2561). ความสัมพันธ์ระหว่างภาษากับอัตลักษณ์และแนวทางการนำมาศึกษาภาษาไทย. กรุงเทพฯ: โครงการเผยแพร่ผลงานวิชาการ คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สิริชญา คอนกรีต. (2556). เพลงลูกทุ่งอีสาน : อัตลักษณ์และการเมืองเชิงวัฒนธรรมของคนอีสานพลัดถิ่น. วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย ภาควิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.

สุกัญญา ภัทราชัย. (2540). ภูมิปัญญาไทยในเพลงพื้นบ้านของไทย. ใน งานสัมมนาเรื่องภูมิปัญญาไทยในวัฒนธรรมทางภาษา คณะกรรมการเอกลักษณ์ของชาติ สำนักนายกรัฐมนตรี 3 กรกฎาคม 254.

สุจริตลักษณ์ ดีผดุง. (2552). วัจนปฏิบัติศาสตร์เบื้องต้น. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: สามลดา.

อัจฉราพร ใครบุตร และวิไลศักดิ์ กิ่งคำ. (2559). วัจนกรรมในบทเพลงปลุกใจให้รักชาติ ระหว่าง พ.ศ.2510-2550. ใน วารสารมหาวิทยาลัยนครพนม. 6(1); 61-69.