An Analytical Study on Buad Lookkaew Tradition of Kula Ethnic in Khueang Nai Distric, Ubon Ratchathani Province
Keywords:
Tradition, Ordination, LookkaewAbstract
The thesis entitled “An Analytical Study on Buad Lookkaew Tradition of Kula Ethnic in Khueang Nai District, Ubon Ratchathani Province” consisted of the following objectives: 1) to study the life principles according to the Buddhist teachings of Kula ethnic; 2) to study the procedure or process of Buad Lookkaew tradition of Kula ethnic in Khueang Nai district, Ubon Ratchathani province; and 3) to conduct an analytical study on Buad Lookkaew tradition of Kula ethnic in Khueang Nai district, Ubon Ratchathani province. The study was conducted by means of documentary research and field study. The target group was acquired through a purposive sampling and divided into three consisting of 1) 5 monks, 2) 5 leaders of Kula ethnic, and 3) 5 persons of Kula ethnic in Khueang Nai district, in a total of 15 persons.
The research result finds that:
- From studying the life principles according to the Buddhist teachings of Kula ethnic in Khueang Nai district, Ubon Ratchathani province, the significant principles found are as follows: saddhā (faith), cāga (liberality), kataññutā (gratitude), apāyamukha (cause of ruin), self-reliance, and sufficiency economy, etc.
- From studying the procedure or process of Buad Lookkaew tradition of Kula ethnic, it was found that the ceremony starts from the procession of the young boys, who dress up beautifully with precious decorations as if a little deva (gods), being carried around the village. The procession is lively and the fast-moving music is played by a band with the Tai musical instruments, namely, Mong Soeng (a set of gongs), cymbals, and Glong Mong Soeng (drums).
3. From an analytical study on Buad Lookkaew tradition of Kula ethnic in Khueang Nai district, Ubon Ratchathani province, it was found that the ceremony usually lasts 3 days: the first day is called “Aow Sang Long” in which the boys will be carried around the village; the second day is called “Wan Rub Kaek” (receiving guests) in which the boys will be carried like on the first day but there are also other ceremonies such as the procession of monastic items to offer to the monks; and the last day is called “Wan Buad” (ordination day) which will start from the taking the boys to the temple, they will change their clothes from a beautiful decorated Sang Long to the yellow robes of monks and novices.
References
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
งามพิศ สัตย์สงวน. (2543). หลักมานุษยวิทยาวัฒนธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพมหานคร: รามาการพิมพ์ จํากัด.
ชารี มาระแสง. (2547). มูลนิธิพัฒนาชุมชนอย่างยั่งยืนเพื่อพัฒนาคุณภาพที่ดีของจังหวัดขอนแก่น. ค้ำคูณ, 14(2).
ผาย สร้อยสระกลาง. (2547). พ่อผายเล่าเรื่อง. บุรีรัมย์: โรงเรียนชุมชนอีสาน.
พระธรรมปิฎก (ป.อ. ประยุตฺโต). (2542). มองสันติภาพโลกผ่านภูมิหลังอารยธรรมโลกาภิวัตน์. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิพุทธธรรม.
พระอาจารย์ชา สุภทฺโท. (2541). นอกเหตุเหนือผล. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.
อยู่ สุนทรชัย. (2547). แนวคิดการเกษตรแบบผสมผสาน. บุรีรัมย์: โรงเรียนชุมชนอีสาน.
สุนัย เศรษฐ์บุญสร้าง. (2550). “แนวทางปฏิบัติ 7 ขั้นสู่วิถีเศรษฐกิจพอเพียง”. อ้างใน วีรพล แพทย์ประสิทธิ์. การรับรู้บทบาทของกองทัพบกในการพัฒนาคุณภาพชีวิตตามแนวพุทธปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง ตามโครงการพัฒนาเพื่อความมั่นคงเฉพาะพื้นที่ป่าดงนาทามอันเนื่องมาจากพระราชดําริ จังหวัดอุบลราชธานี. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
เชียง ไทยดี. (2547). มหาวิชชาลัยภูมิปัญญาไทยอีสานคืนถิ่นและคณะ. จดหมายข่าวก้าวทันปราชญ์ชาวบ้านภาคอีสาน, 6(1).
ขวัญฤทัย ชิ้นมาลัย. แปลและเรียบเรียงจากบทความเรื่อง How Thai-Lao Dominance Was Constructed in Northeast Thailand: From their Neighbors Point of View. http://www.isan.clubs.chula.ac.th/ webboard/? (22 สิงหาคม 2562).
บุญจิตต์ ชูทรงเดช. (2542). เรียบเรียงคัดจาก สารานุกรมวัฒนธรรมไทยภาคอีสาน เล่ม 1. มูลนิธิสารานุกรม วัฒนธรรมไทย. กรุงเทพมหานคร: ธนาคารไทยพาณิชย์. http://www.isan.clubs.chula.ac.th (22 สิงหาคม 2562).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
ทัศนะและความคิดเห็นที่ปรากฏในบทความวารสารฉบับนี้ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความนั้น ไม่ถือเป็นทัศนะและความรับผิดชอบของบรรณาธิการ