Application of Sammà-àjãva Principle in Promoting the Occupation of Ban na thawi Community, Ban na thawi District, Songkhla Province

Authors

  • Phra Somkiat Kittpalo (Wijanpreecha) Mahachulalongkornrajavidyalaya University, Nakhon Si Thammarat Campus
  • PhrakruKositwattananukul Mahachulalongkornrajavidyalaya University, Nakhon Si Thammarat Campus
  • PhrakruWijitsaturot Mahachulalongkornrajavidyalaya University, Nakhon Si Thammarat Campus
  • PhrapaladThanwa Witchakaro Mahachulalongkornrajavidyalaya University, Nakhon Si Thammarat Campus

Keywords:

Application, Sammà-àjãva Principle

Abstract

          The purpose of this research were: 1) To study the occupation of Ban Na Thawi Community, Ban Na Thawi District, Songkhla Province, 2) To explore of Samma Ajiva in Theravada Buddhism, and 3) Apply the application of Samma Ajiva principle in the occupation of Ban Na Thawi Community, Na Thawi District, Songkhla Province. It is qualitative research focusing on document research.
          The research results found that:
          1. Occupation of Ban Na Thawi sub-district Community involved with micchà vanijjà, trades which should not be plied by a lay disciple, or unethical occupation. This is a forbidden occupation in Buddhism, which is misconduct and contrary to the culture of people in Thai society. This can lead to social disorganization, conflict, and social disorganization.
          2. The principle of Sammà-àjãva in Buddhism encompasses moral principles of physical, verbal, and mental conduct in the work of obtaining the right property by refraining from making a living in an unsuitable way, with a verbally pleasing. It is charitable with the right livelihood and integrity, also with mental well-being as a guideline leading to inner happiness. It is a way of life based on the Sammà-àjãva principle.
          3. The principle of Sammà-àjãva is non-immoral occupational practices and the laws of the country, based on ethics as the basis for conducting oneself without engagement in corrupt careers. Sammà-àjãva is conducive to peace in Ban Na Thawi Community as it is the right livelihood that is immoral and not against the law.

References

คณาจารย์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2553). มนุษย์กับสังคม. พิมพ์ครั้งที่ 6. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ดารณี กริชชาญชัย. (2548). การใชหลักพุทธธรรมในการบริหารธุรกิจขายส่ง. สารนิพนธ์ศาสนศาสตร มหาบัณฑิต สาขาวิชาพุทธศาสนศึกษา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัย มหามกุฏราชวิทยาลัย.

ประสาทสุข นิยมราษฎร์ และคณะ. (2549). การศึกษาการพัฒนาศักยภาพการประกอบอาชีพของสตรีและยาวชรในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้. รายงานการวิจัย. สำนักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ.

พระชีพ รกฺขิตธมฺโม (แก้วนิล). (2563). การประชุกต์ใช้หลักสัมมาอาชีวะในการเสริมสร้างครอบครัวไทยให้เกิดความมั่นคงในสังคมยุคดิจิทัล. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์, 7(5), 148-157.

พระเทพเวที (ป.อ. ปยุตฺโต). พุทธธรรม. (2532). พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). (2546). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ฉบับ ประมวลธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 12. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระธานี เขมธมฺโม (จำปา). (2550). ศึกษาสัมมาอาชีวะในพระพุทธศาสนา. ปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สุเทพ สุวีรางกูร. (2554). สังคมวิทยาตามแนวพุทธศาสตร์. กรุงเทพมหานคร: โอเดียนสโตร์.

Downloads

Published

2023-08-28

How to Cite

Kittpalo (Wijanpreecha), P. S. ., PhrakruKositwattananukul, PhrakruWijitsaturot, & Witchakaro, P. . (2023). Application of Sammà-àjãva Principle in Promoting the Occupation of Ban na thawi Community, Ban na thawi District, Songkhla Province. Academic MCU Buriram Journal, 8(2), 236–249. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/ambj/article/view/258729

Issue

Section

Research Articles