กลยุทธ์การสื่อสารเพื่อโปรโมต Squid Game บนช่องทาง TikTok

ผู้แต่ง

  • CHEN YU TIEN College of communication Arts, Rangsit University
  • Chawaporn Dhamanitayakul Faculty of Journalism and Mass Communication, Thammasat University

คำสำคัญ:

Netflix US, TikTok, Squid Game, Social Media Marketing, Content Marketing

บทคัดย่อ

        การศึกษานี้ มุ่งศึกษาถึงกลยุทธ์การสื่อสารของ   Netflix US  ที่ใช้โปรโมตซีรีส์ Squid   Game   บนช่องทาง TikTok โดยเน้นความสำคัญไปที่กลยุทธ์เฉพาะแพลตฟอร์มที่ใช้ในการสื่อสารผ่านสื่อดิจิทัล ด้วยการใช้วิธีการวิจัย แบบผสมผสาน (mixed method) โดยใช้การวิจัยเชิงเชิงปริมาณเพื่อศึกษาการมีส่วนร่วม ของผู้ใช้ TikTok ในการมีส่วนร่วมกับNetflix  US's  TikTok  และใช้การวิเคราะห์เนื้อหาโดยการศึกษาโพสต์ ที่ใช้โปรโมตซีรีส์   Squid   Game ที่มีส่วนร่วมสูงสุด   ผลการวิจัย พบว่า กลยุทธ์ด้านเนื้อหาที่ใช้โปรโมตซีรีส์   Squid   Game  Squid  Game  ได้แก่ การสื่อสารโดยใช้จากอารมณ์ขัน ความตื่นเต้น และการเชื่อมโยงทางอารมณ์ โดยหลักๆ จะสื่อสารผ่านวิดีโอแบบสั้นและมีม (meme) นอกจากนั้น องค์ประกอบสำคัญที่ส่งเสริมการมีส่วนร่วม ของกลุ่มผู้ใช้ TikTok ได้แก่ การใช้เพลงประกอบซีรีส์ การใช้แฮชแท็ก (hashtag) และการใชhอีโมจิ (emoji) อย่างไรก็ดี ในการเพิ่มประสิทธิภาพการโปรโมตซีรีส์ Squid Game ผ่านช่องทาง Tiktok ควรใช้เนื้อหา ที่หลากหลาย   ใช้ประโยชน์จากเนื้อหาที่สร้างขึ้นโดยผู้ใช้งาน (user generated content) และการโพสต์ อย่างต่อเนื่อง ในส่วนของข้อเสนอแนะในการวิจัยในอนาคต ควรศึกษาแพลตฟอร์มและซีรีส์ อื่นๆ ด้วย เพื่อให้เข้าใจภาพรวมการโปรโมตด้วยการใช้สื่อดิจิทัลมากขึ้น

References

Ahn, S., Jung, J., & Oh, S. (2022). Analysis of Success Factors of OTT Original Contents Through BigData, Netflix’s ‘Squid Game Season 2’ Proposal. Journal of Korea Society of Digital Industry and Information Management, 18(1), 55-64.

Barefoot, D., & Szabo, J. (2010). Manual de marketing em mídias sociais. Novatec Editora. Brenner, M. 8 Types of Content Marketing You Should be Using in 2023.Marketing Insider Group. https://marketinginsidergroup.com/content- marketing/types-of-content-marketing/.

Brenner, M.(2022). 8 Types of Content Marketing You Should be Using in 2023. Marketing Inside Group. https://masrketinginsidegroup.cpm/content-marketing/tpes-of-content-marketing/.

Bringé, A. (2021). How To Use TikTok To Create Marketing Campaigns And Attract. New Audiences. Forbes. https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2021/09/10/how-to-use-tikto k-to-create-marketing-campaigns-and-attract-new-audiences/?sh=32f7cdce74e7

Cuesta-Valiño, P., Gutiérrez-Rodríguez, P., & Durán-Álamo, P. (2022). Why do people return to. ideo platforms? Millennials and centennials on TikTok. Media and Communication, 10(1), 198-207.

Goblot, M. (2022, January 4). How Squid Game Gained Popularity Through Social Media. https://www.concordiabusinessreview.com/post/how-squid-game-gained-popularity-thro ugh-social-media

Gogolan, Diana. (2023). “Netflix’s Social Media Strategy | Socialinsider.” Socialinsider Blog:Social Media Marketing Insights and Industry Tips.

Haenlein, M., Anadol, E., Farnsworth, T., Hugo, H., Hunichen, J., & Welte, D. (2020). Navigating the New Era of Influencer Marketing: How to be Successful on Instagram, TikTok, & Co. California management review, 63(1), 5-25.

Hammond, K. L. (2016). Content Marketing: Social Media Content Marketing, Book 2.CreateSpace Independent Publishing Platform.

Hollebeek, L.D., Sprott, D.E., Andreassen, T.W., Costley, C., Klaus, P., Kuppelwieser, V., Karahasanovic, A., Taguchi ,T., UI lslam, J. and Rather, R.A. (2009). Customer Engagement in Evolving Technological Enviroments : Synopsis and Guiding Propositions. European Journal of Marketing, 53(9): 2018-2023.

Holleran, T. (2021). Streaming subscriptions in US overtake number of people. https://www.ampereanalysis.com/insight/streaming-subscriptions-in-us-overtake-number-of-people

Hong, X., & Yang, H. (2022). Some Thoughts on the Global Trend of Film and Television Works. from the Perspective of Communication: The Case of Squid Game. Open Journal of Social Sciences, 10(6), 33-41.

Huang, Y. (2022). Analysis on South Korean Soft Power—Taking BTS, Parasite and Squid. Game as Examples. In 2022 International Conference on Comprehensive Art and Cultural Communication (CACC 2022) (pp. 80-84). Atlantis Press.

Jenner, M. (2023). Introduction: Netflix and the Re-invention of Television. In Netflix and the Re-invention of Television (pp. 21-52). Cham: Springer International Publishing.

Lotz, A. D., Eklund, O., & Soroka, S. (2022). Netflix, library analysis, and globalization: rethinking mass media flows. Journal of Communication, 72(4), 511-521.

McGill, J. (2019). How to develop Content Strategy: A Start-to-Finish Guide. HubSpot. Nadaraja, R., & Yazdanifard, R. (2013). Social media marketing: advantages and disadvantages.Center of Southern New Hempshire University, 1-10.

Netflix. (2022). Company Profile. https://ir.netflix.net/ir-overview/profile/default.aspx

Pallotta, F. (2021). Netflix adds 4.4 million subscribers, praises ‘Squid Game.’https://edition.cnn.com/2021/10/19/media/netflix-earnings/index.html

Stephen, A. T., Sciandra, M., & Inman, J. (2015). Is it what you say or how you say it? How. content characteristics affect consumer engagement with brands on Facebook. How Content Characteristics Affect Consumer Engagement with Brands on Facebook (October 1, 2015). Saïd Business School WP, 19.

Streaming Services Statistics (2023). Interesting Numbers You Must See • GITNUX.https://blog.gitnux.com/streaming-services-statistics/

Strangelove, M. (2015). Post-TV: Piracy, cord-cutting, and the future of television. University of Toronto Press.

Vaterlaus, J. M., & Winter, M. (2021). TikTok: an exploratory study of young adults’ uses and gratifications. The Social Science Journal, 1-20.

West, C. (2022). TikTok Business vs. Creator account: What’s the difference? .https://sproutsocial.com/insights/tiktok-business-vs-creator-account/

Wylie, A. (2014). The awwwww factor: How content marketing messages go viral. Public Relations Tactics, 21(4), 7.

Downloads

เผยแพร่แล้ว

2024-05-02