REMOVING THE CAUSE OF SUFFERING IN PATICCASAMUPPĀDA
Main Article Content
Abstract
Removing the cause of suffering in Paticcasamuppāda is the precepts. It makes the person to believe in cause and result, the cause of Karma and the result of Karma. These factors are to develop the wisdom through the path of effect and nirvana. Paticcasamuppāda has been associated with the Five Aggregates, the Four Noble Truths, the Three Characteristics and the Noble Eightfold Path. These precepts are to explain the Wheel of Rebirth and get out of it but Paticcasamuppāda explains of life and non-life (body and mind). By focusing on the factors that relies on each other and it happens fairly represents the animal, person, I and you. They will occur them.
Article Details
- The published article is copyrighted by the MCU Journal of Buddhist Studies Review.
- Any text that appears in an article that has been published in a journal. It is the responsibility of the article author. And those comments are not considered the views and responsibilities of the editorial team of the MCU Buddhist Review Journal.
References
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย.ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระธรรมปิฎก (ป.อ.ปยุตฺโต). (2545). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 10.กรุงเทพมหานคร: สหธรรมิก.
พระพุทธโฆสเถระ. (2556). คัมภีร์วิสุทธิมรรค. ฉบับแปลและเรียบเรียงโดย สมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจ อาสภมหาเถร) และคณะ. กรุงเทพมหานคร: ธนาเพรส.
บรรจบ บรรณรุจิ.(2535). กระบวนธรรมเพื่อความเข้าใจชีวิต ปฏิจจสมุปบาท.กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.
ราชบัณฑิตยสถาน. (2548). พจนานุกรมศัพท์ศาสนาสากล ฉบับราชบัณฑิตยสถาน. กรุงเทพมหานคร: อรุณ การพิมพ์.
พุทธทาสภิกขุ. (2535). พจนานุกรมศัพท์พระพุทธศาสนา-อังกฤษ อังกฤษ-ไทย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์เรือนแก้วการพิมพ์.
พระธรรมปิฎก (ประยุทธ์ ปยุตฺโต). (2546). พุทธธรรม. กรุงเทพมหานคร: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระสัททธัมมโชติกะ ธัมมาจริยะ. (2528). วิปัสสนากรรมฐาน. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
สมเด็จพระสมณเจ้า กรมพระยาวชิรญาณวโรรส. (2511). ธรรมวิจารณ์ ส่วนปรมัตถปฏิปทา และส่วนสังสารวัฏ. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.