THE WAY OF PERFECTION IN EFFORTS FOR THAI CHILDREN IN CONTEMPORARY SOCIETIES
Main Article Content
Abstract
The sustainable development of state is up to quality of the youth in the country. Improving the quality of life of young people should have the corresponding physical, mental, social and emotional dimension. In Buddhist perspective, the improving up youth people as to have perfection of effort or it is called Viriyaparami in Buddhist doctrines of the ten perfections. Actually, it is the tools for improving the worldly person to be a enlightened one in Buddhism. The definition of Parami means perfection, full completion of the goodness. In other hand, the term of Viriya refers to the effort and has various widely meaning; it up to the established purposing. The most importance of efforts is the perfection of effort for defilements destroying; according to practicing of the 37 Bhodhipakkhiya-Dhammas in Buddhism. The concept of the way of perfection in efforts for Thai children maybe organize to advice the youths in seeing the benefits of effort’s improving; for example, the successes of education working vision and life will occurred by perfection for efforts. Therefore, the perfection for efforts is influences for life quality’s development; it is separate for mental social and environmental development whole the youths have to visit in daily life.
Article Details
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของวารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์
ข้อความในบทความที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสาร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความ และข้อคิดเห็นนั้นไม่ถือว่าเป็นทัศนะและความรับผิดชอบของกองบรรณาธิการวารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์
References
กระทรวงสาธารณสุข. (2548). รายงานการวิจัยสุขภาพของเด็กวัยรุ่นไทย. กรุงเทพมหานคร : กระทรวงสาธารณสุข.
กองวิจัยการศึกษา กรมวิชาการ. (2544). หลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐาน พ.ศ. 2544. กรุงเทพมหานคร: กระทรวงศึกษาธิการ.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2500). พระไตรปิฎกภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาเตปิฏกํ. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ธมฺมวฑฺโฒ ภิกฺขุ. (2547). อานุภาพความเพียร. กรุงเทพมหานคร: วัดโสมนัสวิหาร คณะ 6.
ธีราพร กุลนานันท์. (2544). การพัฒนาลักษณะนิสัยทางจริยธรรมสําหรับเด็กปฐมวัย (ทฤษฎี แนวคิด และแนวปฏิบัติ). นครสวรรค์: โปรแกรมวิชาการศึกษาปฐมวัย คณะครุศาสตร์ สถาบันราชภัฎนครสวรรค์.
ปรีชา ช้างขวัญยืน และวิจิตร เกิดวิสิษฐ์. (2533). หนังสือเรียนสังคมศึกษา ส019 พระพุทธศาสนาสำหรับมัธยมศึกษาตอนต้น. กรุงเทพมหานคร : ไทยวัฒนาพานิช.
พระเทพโสภณ (ประยูร ธมฺมจิตฺโต). (2546). ทิศทางการศึกษาไทย. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพมหานคร: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). (2546). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ 11. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). (2538). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 11. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระคันธสาราภิวงศ์ (แปล). (2546). อภิธัมมัตถสังคหและปรมัตถทีปนี. กรุงเทพมหานคร : ห้างหุ้นส่วนจำกัดไทยรายวัน กราฟฟิคเพลท.
พระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ.2542. (2560). สืบค้นจากวันที่ 30 กรกฎาคม 2560. จาก https://person. mwit.ac.th/01-Statutes/NationalEducation.pdf.
คณะกรรมการแผนกตำรา. (2529). อภิธัมมัตถสังคหบาลีและอภิธัมมัตถวิภาวินีฏีกา. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตฺโต).(2545). ธรรมนูญชีวิต. พิมพ์ครั้งที่ 46. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์กรมการศาสนา.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตฺโต). (2552). พุทธธรรม ฉบับปรับปรุงและขยายความ. พิมพ์ครั้งที่ 11.กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระเทพดิลก (ระแบบ ฐิตญาโณ). (2548). อธิบายหลักธรรมตามหมวดจากนวโกวาท. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ธรรมสภา.
ราชบัณฑิตยสถาน. (2546). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ.2542. กรุงเทพมหานคร : นานมีบุ๊คพับลิเคชั่น, ๒๕๔๖.
ราชบัณฑิตยสถาน. (2548). พจนานุกรมศัพท์ศาสนาสากลอังกฤษ-ไทย. พิมพ์ครั้งที่ 14. กรุงเทพมหานคร: นานมีบุคส์พับลิเคชั่นส์.
เรณู ศรีภาค์. (2544). “การวิเคราะห์บารมีในพุทธศาสนาเถรวาท”. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตร มหาบัณฑิต สาขาปรัชญา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
วศิน อินทสระ. (2544). อธิบายมิลินทปัญหา. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์บรรณาคาร.