The Punishment for Rehabilitation in the perspective of Buddhist philosophy

Main Article Content

Phramaha Wichian Sudhiro

Abstract

This article aims to study the theory of the purpose of punishment in the perspective of Buddhist philosophy with the study method from related documents and research. The study results found that Buddhist philosophy supports the theory of punishment for rehabilitation rather than the theory of punishment for retribution. The supporting reasons are (1) Both perpetrators and victims share the exact Buddha nature that can develop themselves to be good people. (2) Greed, anger, and delusion often dominate humans. But humans can reduce their desires and set themselves to be good people. (3) The use of violence by the state cannot lead to solving the problem. However, using violence to solve problems will only create more problems, as mentioned in the Chakkawatti Sutta. (4) Punishment in the Sangha's Vinaya does not have physical punishment. But the Sangha's Vinaya emphasizes punishment to improve and provide education to offenders. And (5) Buddhist philosophy has the concept of rehabilitating serial killers, as shown in Angulimala Sutta. This suggestion of Buddhist philosophy can be applied to improve Thailand's punishment and justice system, which should give importance to restorative justice rather than retributive justice.

Article Details

Section
Academic Articles

References

กรกฎ ทองขะโชค. (2561). “กระบวนการยุติธรรมเชิงสมานฉันท์และสันติวิธีของศูนย์ยุติธรรมชุมชนในจังหวัดชายแดนภาคใต้”. วารสารนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร. ปีที่ 11 ฉบับที่ 1 มกราคม-มิถุนายน. 138-140.

คณะวิชาการ (2566). ประมวลกฎหมายอาญา. กรุงเทพมหานคร: ห้างหุ้นส่วนจำกัด พิมพ์อักษร.

จุฑาภัค หริรักษ์ธำรง. (2560). “รูปแบบการบรรลุธรรมในพระพุทธศาสนาเถรวาท”. ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ประวิทย์ เปรื่องการ. (2560). “ความยุติธรรมในการลงโทษทางวินัยในทรรศนะของพุทธปรัชญาเถรวาท”. ดุษฎีนิพนธ์พพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ปาริชาติ โชคเกิด. (2563). “ไทยติดอันดับ Top 10 มีผู้ต้องขังล้นคุกมากมาย ไม่แพ้ชาติใดในโลก”. (ระบบออนไลน์). แหล่งที่มา https://brandinside.asia/most-prisoners-world-top-10-ranking-in-2021/ (3 ธ.ค. 65).

พระมหาขวัญชัย กิตฺติเมธี. (2560). “แนวคิดเรื่องนิรโทษกรรมในพุทธปรัชญาเถรวาท”. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร. ปีที่ 5 ฉบับที่ 3 เดือน กันยายน – ธันวาคม. 386-387.

พระมหาอุดม สารเมธี (สารบรรณ). (2546). “การศึกษาเปรียบเทียบกระบวนการยุติธรรมในพระพุทธศาสนา : ศึกษาเฉพาะกรณีนิคหกรรมในพระวินัยปิฎกกับกฎนิคหกรรมของมหาเถรสมาคม”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มงคล เทียนประเทืองชัย. (2557). “แนวคิดเรื่องความยุติธรรมทางสังคมในพุทธปรัชญาเถรวาท”. วารสารมนุษยศาสตร์. ปีที่ 21 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม-ธันวาคม. 180.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2564). พุทธธรรม ฉบับปรับขยาย. พิมพ์ครั้งที่ 56. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ บริษัท สหธรรมิก จำกัด.

สิทธิกร ศักดิ์แสง. (2559). “ความผิดอาญาที่ควรนำมาใช้ในกระบวนการยุติธรรมเชิงสมานฉันท์กับการระงับข้อพิพาทชั้นพนักงานสอบสวน”. วารสารสุทธิปริทัศน์. ปีที่ 30 ฉบับที่ 93 มกราคม-มีนาคม. 50-51.

Bill Keller. (2022). What’s Prison For? Punishment and Rehabilitation in the Age of Mass Incarceration. New York: Columbia Global.

Craig Russell. (2007). Alternatives to prison : Rehabilitation and other programs. Pennsylvania: Mason Grest.

David M. Kennedy. (2009). Deterrence and Crime Prevention. New York: Routledge.

David R. Loy. (2000). “How to Reform a Serial Killer: The Buddhist Approach to Restorative Justice”. Journal of Buddhist Ethics 7. pp. 145-168.

Leo Zaibert. (2006). Punishment and Retribution. England: Ashgate.

Matthew C. Altman. (2021). A Theory of Legal Punishment. New York: Routledge.

Michael J. Sandel. (2554). ความยุติธรรม แปลจากเรื่อง JUSTICE: WHAT’S THE RIGHT THING TO DO?. แปลโดย สฤณี อาชวานันทกุล. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ openworlds.

Somparn Promta. (2017). Wisdom and Politics: A Political Theory Based on the Integrated Thoughts of Karl Marx, Charles Darvin, and the Buddha. Bangkok: Wisdom Magazine Publishing House. pp.182-184.

Thom Brooks. (2014). Retribution. New York: Routledge.

Thom Brooks. (2021). Punishment: A Critical Introduction. 2nd edition. New York: Routledge.

William Spelman. (1994). Criminal Incapacitation. New York: Plenum.