A Writing of Alphabet Yantra: Symbols of Rituals and Beliefs in Thai Society

Main Article Content

Phra Pian Thānadhammo (Khambai)

Abstract

This article aims to provide an understanding of the value of the study of mysticism of ritual and beliefs in Thai society. Yantra is believed to be a magical device of divination (astrology) and is used in conjunction with Yantras. It belongs to the category of magical devices that still have charm. The power of Yantra has been in our hearts for many years, but there is no clear evidence that can confirm its origins as to when it was created, or who was the first to invent and establish the Yantra form. However, there may be some clues or answers based on the oral accounts of knowledgeable individuals about the spread of Yantra. Many of the learned monks or Buddhist monks in each region usually have Yantras, which are magical spells concealed within them, and they use them to promote reliance on the teachings of Buddhism. This is a way to cultivate goodness and firmly establish Buddhist principles of morality, wisdom, and concentration, which are important mechanisms in the code that have become important components of the profound contemplation of the truth. Holding on to these principles, it is necessary to carefully consider and contemplate with wisdom, which is the foundation of deep contemplation of Dhamma.

Article Details

Section
Academic Articles

References

ขุนพันธรักษ์ ราชเดช. (2519). ความเชื่อทางไสยศาสตร์ของชาวปักษ์ใต้ ชีวิตไทยปักษ์ใต้. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์อักษรสัมพันธ์.

ชัยวุฒิ พิยะกุล. (2541). ตาราพิชัยสงคราม ฉบับวัดควนอินทร์นิมิต. รายงานวิจัย. สถาบันทักษิณคดีศึกษา: มหาวิทยาลัยทักษิณ.

ญาณ ทัศนา. (2555). ตำนานจอมขมังเวทย์ ไสยศาสตร์ อิทธิฤทธิ์แห่งความขลัง. กรุงเทพมหานคร: บริษัท พีอาร์ พับลิชชิ่ง จำกัด.

ณัฐธัญ มณีรัตน์. (2553). เลขยันต์ แผนผังอันศักดิ์สิทธิ์. กรุงเทพมหานคร: สถาบันพิพิธภัณฑ์การเรียนรู้แห่งชาติ.

ณัฐธัญ มณีรัตน์. (2551). อิทธิพลของพุทธศาสนามหายานที่มีต่อระบบยันต์ในประเทศไทย.วิทยานิพนธ์ ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ณัฐธัญ มณีรัตน์. (2550). การศีกษาวิเคราะห์ระบบยันต์ในภาคกลางของประเทศไทย. กรุงเทพมหานคร: สถาบันพิพิธภัณฑ์การเรียนรู้แห่งชาติ.

เต่าวายุ คันเคียว. (2553). ตำนานอาถรรพณ์เวทย์. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์พลอยใส.

เทพย์ สาริกบุตร. (2514). เคล็ดลับไสยศาสตร์. กรุงเทพมหานคร: ศิลปาบรรณาคาร.

เทพย์ สาริกบุตร. (2501). คัมภีร์พระเวทย์ ฉบับปฐมบรรพ. กรุงเทพมหานคร: อุตสาหกรรมการพิมพ์.

พลตรีหลวงวิจิตรวาทการ. (2536). มหัศจรรย์ทางจิต 2. กรุงเทพมหานคร: บริษัทสารมวลชน.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุต.โต). (2548). พระพุทธศาสนาในเอเชีย. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ธรรมสภา.

พระพิษณุพล สุวณฺณรูโป และคณะ. (2562). ความเชื่อเรื่องยันต์ในล้านนาจากมุมมองพระพุทธศาสนา.วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์, 6(4): 2010-2018.

พระมหาขจรไกร ญาณโสภโณ (สุขจีน). (2557). ศึกษาวิเคราะห์อิทธิพลของพระพุทธศาสนาที่มีต่อความเชื่อเรื่องการสักยันต์ในสังคมล้านนา. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ไวภพ กฤษณสุวรรณ และคณะ. (2564). ศึกษาเปรียบเทียบความเชื่อเรื่องการเกิดในศาสนาพราหมณ์-ฮินดูกับพุทธศาสนาเถรวาท. วารสารวิชาการสถาบันพัฒนาพระวิทยากร, 4(1): 20-34.

รอบทิศ ไวยสุศรี. (2556). ตอบโจทย์พระเครื่อง รู้เรื่องของหลัง. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ Net Design.

สุพาพรรณ ณ บางช้าง. (2535). ขนบธรรมเนียมประเพณี ความเชื่อ และแนวการปฏิบัติในสมัยสุโขทัยถึงสมัยอยุธยาตหอนกลาง. กรุงเทพมหานคร: สถาบันไทยศึกษาจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

เสถียร โพธินันทะ. (2555). ปรัชญามหายาน. (พิมพ์ครั้งที่ 6). กรุงเทพมหานคร: มหามกุฏราชวิทยาลัย.

อภิชัย โพธิ์ประสิทธิ์ศาสต์. (2539). พระพุทธศาสนามหายาน. (พิมพ์ครั้งที่ 4). กรุงเทพมหานคร:โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

Manirat, N. (2010). Lēkyan: phǣnphang ʻan saksit [Rune: SacredFigure]. Bangkok: National Discover Museum Institute.

Phantharangsi, S. (1978). Sātsanā bōrān [Ancient Religions]. Bangkok: Religion Center of Bangkok.