An Analysis on Reducing Defilements in Vatthupama Sutta

Main Article Content

Nualnapha Yukuntapornpong
PhraThepwatcharachan
Phramaha Adidej Stiwaro

Abstract

This article was purposely made to study upakilesa in Sutta Piṭaka, reduction of upakilesa in Vattupana Sutta and then analyzing its reduction in Vattupana Sutta. This research is qualitative research using document research together including in-depth interviews and participatory observation. The research results showed that: 1) there are more than 16 precepts of defilements in the Sutta Piṭaka. In some suttas, there are more or less than 16, all of which refer to reducing, relinquishing, and giving up defilements that are harmful to oneself and others, 2) the abandonment of desires is like a dyer putting dirty clothes and clean clothes into the dyeing water, there will be different results as if the mind being without defilements would have only happiness, and 3) in analyzing the reduction of defilements in Vattupana Sutta through a health camp project based on the principles of Dhamma medicine at Suonpanaboon, Pathum Thani province, it suggested that those who have been properly trained could reduce and relinquish greed, anger, and delusion among the 16 defilements even more. When put into practice and the benefits obtained from the research, they are of: 1) reduction of defilement could be made, 2) its results gained from the methods for reducing desires according to the materialistic principles in the health camp program according to the principles of Dharma Medicine, Suonpanaboon Pathum Thani Province could be pointed out, and 3) it could be served as a guideline to reduce defilements according to the materialistic principle for Buddhists to reduce, abandon, greed, anger, delusion, divided by groups of 16 defilements that are the root cause of suffering from diseases and bad things resulting in providing more sustainable happiness.

Article Details

Section
Research Article

References

กองพัน จิตแสง. (2561). ผลการปฏิบัติงานของจิตอาสาแพทย์วิถีธรรม จังหวัดขอนแก่น. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตร์มหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

จันทรา บริกส์ และพระมหาจีรวัฒน์ กนฺตวณฺโณ. (2565). การวิเคราะห์แนวคิดเรื่องแพทย์ศาสตร์ในพระไตรปิฎก. วารสารวิชาการสถาบันพัฒนาพระวิทยากร, 5(3), หน้า 206-220.

จิตศริณย์พร ปัญจวัฒน. (2557). ศึกษาวิเคราะห์กระบวนการขัดเกลากิเลสที่ปรากฏในสัลเลขสูตร. วารสารบัณฑิตศาสน์, มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย, 14(1), 7-9.

ใจเพชร กล้าจน. (2558). จิตอาสาแพทย์วิถีพุทธเพื่อมวลมนุษยชาติ. ดุษฎีนิพนธ์ สาขาวิชายุทธศาสตร์การพัฒนาภูมิภาค. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยราชภัฏสุรินทร์.

ใจเพชร กล้าจน ดร., (2564). บททบทวนธรรม. กรุงเทพมหานคร: บริษัทพิมพ์ดี จำกัด.

พระธรรมวิสุทธิกวี (พิจิตร ฐิตวณฺโณ), (2565). ชำระใจให้ไร้ทุกข์. กรุงเทพมหานคร: ซีเอ็ดยูเคชั่น จำกัดมหาชน.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต), (2559). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิการศึกษาเพื่อสันติภาพ.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2557). อรรถกถาพระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ทิวเมฆ นาวาบุญนิยม, พระศรีวินยาภรณ์, พระสุทธิสารเมธี. (2563). การพัฒนาคุณภาพมนุษย์ ด้วยระบบบุญนิยมของชุมชนชาวอโศกเชิงพุทธบูรณาการ. วารสารสถาบันวิจัยญาณสังวร, มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย, 11(2), 5-6.

ธนา เอียการนา. (2566). ประสิทธิผลของโปรแกรมการส่งเสริมการมีส่วนร่วมของเครือข่ายใน

การดูแลสุขภาพของผู้สูงอายุ และการรับรู้ความสามารถในการปรับเปลี่ยน พฤติกรรม 3อ 2ส ของผู้สูงอายุ จังหวัดนครปฐม.วารสารแพทย์เขต 7,กลุ่มงานการพยาบาล โรงพยาบาลนครปฐม, 43(2), 1-14.

ธนัทพร อุทัยสุทธิจิตร, (2561). การศึกษาวิเคราะห์การขัดเกลากิเลสตามหลักพุทธปรัชญาเถรวาท. วารสารปัญญา, มหาวิทายาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย, 25(1), 3.

นิตยาภรณ์ สุระสาย. (2559). ผลของโปรแกรมสร้างเสริมสุขภาพด้วยการแพทย์ทางเลือกวิถีธรรม เพื่อการพึ่งตนตามแนวเศรษฐกิจพอเพียง ต่อพฤติกรรมสร้างเสริมสุขภาพและสุขภาวะของผู้ต้องขังหญิง เรือนจำกลางนครพนม อำเภอเมือง จังหวัดนครพนม. วิทยานิพนธ์สาธารณสุขศาสตร์มหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี.

ศาสตราจารย์ ดร.อภิชัย พันธเสน, (2565). ภาวะผู้นำใต้บริบท. นนทบุรี: เอส.เอส.พริ้นติ้ง แอนด์ดีไซน์จำกัด.

อรณต วัฒนะ. (2561). บุคคลต้นแบบแพทย์วิถีธรรม. รายงานวิจัย. กระทรวงสาธารณสุข.