A Comparative Study of the Missionary Roles of Missionaries in Buddhism and Missionaries in Christianity

Main Article Content

Phrapalad Suwichai Khantiratananilo
Khongsari Pangthrap
Krit Sriya-ad

Abstract

This article has objectives: 1) to study of missionary roles of missionaries in Buddhism, 2) to study of missionary roles of missionaries in Christianity, and 3) to compare of missionary roles of missionaries in Buddhism and Christianity. This research is a qualitative study by studying and collecting information from the Tripitaka, Bible, and related research. The results of the study found that Missionary missionaries are those who carry the principles of Buddhism and spread them to the general public. They must have good character, morality and must behave as a good example for society. The main goal is to create a peaceful society and leading others to escape suffering. A messenger is someone who announces God's plan to save mankind from various dangers. Must have good behavior and conduct oneself in accordance with the Ten Commandments with the main goal It is to proclaim the holiness, love, and truth of Christ. Compare the missionary role of missionaries in Buddhism and missionaries in Christianity. It can be summarized as follows: 1) Consistent issues: Missionary and messenger. They are mission personnel who aim to spread religious principles to society and put into practice the personnel must have a personality worthy of respect and respect. 2) Different issues: That missionary aiming at propagating the principles of Buddhism with the goal of making people free from suffering and attain nirvana, as for the Apostles, they aim to proclaim the principles of Christ and social work with the goal of eternal life in God's embrace.

Article Details

Section
Research Article

References

กรมการศาสนา. (2534). การฝึกอบรมพระธรรมทูต. กรุงเทพมหานคร: สำนักงาน เลขานุการ วัดปากน้ำ ภาษีเจริญ.

คณะกรรมการคาทอลิกเพื่อคริสตธรรม แผนกพระคัมภีร์. (2014). พระคัมภีร์คาทอลิก ฉบับสมบูรณ์ (Thai Catholic Bible Complete Version) ภาคพันธสัญญาเดิม และภาคพันธสัญญาใหม่.กรุงเทพมหานคร: คณะกรรมการคาทอลิกเพื่อคริสตธรรม แผนกพระคัมภีร์.

คุณพ่อชวลิต กิจเจริญ. (ม.ป.ป.). พระคัมภีร์และการประกาศพระวารสาร : เอกสารประกอบการเรียนวิชา Missiology. ม.ป.ท.: ม.ป.พ.

บาทหลวงยอแซฟ วุฒิเลิศ แห่ล้อม. (2012). หลักธรรมคำสอนคาทอลิก. เชียงใหม่: สำนักมิสซังคาทอลิก.

บรรจบ บรรณรุจิ. (2544). อสีติมหาสาวก. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระครูโกวิทสุตาภรณ์ (สมดี โกวิโท). (2565). การศึกษาเปรียบเทียบรูปแบบการเผยแผ่พระพุทธศาสนาของพระสงฆ์กับการเผยแผ่คริสต์ศาสนาของบาทหลวงเพื่อพัฒนาคุณภาพชีวิต ในจังหวัดหนองบัวลำภู. (ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาศาสนาเปรียบเทียบ). บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาธนกร กิตฺติปญฺโญ. (2563). กระบวนการการเผยแผ่พระพุทธศาสนากับคริสต์ศาสนาบนพื้นที่สูงในจังหวัดเพชรบูรณ์. วารสารวนัมฎองแหรกพุทธศาสตรปริทรรศน์, 7(2), 37-51.

พระมหาอรุณ จิตฺตคุตฺโต. (2544). ศึกษากระบวนการสื่อสารเพื่อเผยแผ่พุทธธรรมของสวนโมกขพลาราม. (วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต). บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระเมธีธรรมาภรณ์ (ประยูร ธมฺมจิตฺโต). (2538). อุดมการณ์และบทบาทของพระธรรมทูตสาย ต่างประเทศในยุคโลกาภิวัตน์ อนุสรณ์พระธรรมทูตสายต่างประเทศ รุ่นที่ 1. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ฟื้น ดอกบัว. (2549). ศาสนาเปรียบเทียบ. (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพมหานคร: ศิลปาบรรณาคาร.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย เล่มที่ 4. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ริค วอร์เรน. (2006). คริสตจักรที่เคลื่อนไปด้วยวัตถุประสงค์. กรุงเทพมหานคร: สถาบันคริสเตียนศึกษาและพัฒนาคริสตจักร (ซีอีดี).

สิริวัฒน์ คำวันสา. (2534). ประวัติพระพุทธศาสนาในประเทศไทย. กรุงเทพมหานคร: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สํานักงานเลขานุการ กองงานพระธรรมทูต. (2540). การฝึกอบรมพระธรรมทูต. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์การศาสนา.

อุดร เขียวอ่อน. (2560). รูปแบบการพัฒนาศักยภาพของพระธรรมทูตสายต่างประเทศ. (ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาพุทธบริหารการศึกษา). บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

Alva G. Huffer. (1960). Systematic Theology.‎ The Restitution Herald, January 1.