An Analysis of “Phenomenon” by Narong Prangcharoen

Authors

  • แขไข ธนสารโสภิณ Conservatory of Music, Rangsit University
  • วิบูลย์ ตระกูลฮุ้น Conservatory of Music, Rangsit University

Keywords:

Analysis, Phenomenon, Narong Prangcharoen, Thematic Development

Abstract

The purpose of this research was to analyze the composition “Phenomenon” by Narong Prangcharoen in order to study the concepts and the uses of melody including other aspects related to the composition. The scopes of this study were limited to the analysis of the composition’s structure, main raw materials and their uses in various dimensions. Thus, only the music itself and its development were taken into consideration. However, as the composition is regarded as one of the twentieth-century music which consists of various concepts, methods, and techniques, then any sole theory cannot be used for the analysis. Consequently, the researcher had decided to use appropriate concepts of music corresponding to each element. The study showed that the composition “Phenomenon” by Narong Prangcharoen used two main raw materials: the ordered hexachord and the motive. While the structure and the relation of the former conformed with the creation of the theme and the thematic fragmentation which had tritone as their crucial basic element, the latter was used as the rhythmic fragmentation also found other interesting aspects indicating the characteristics of the twentieth-century music.

References

1. ณรงค์ฤทธิ์ ธรรมบุตร. การประพันธ์เพลงร่วมสมัย. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์ มหาวิทยาลัย, 2552.

2. ณัชชา โสคติยานุรักษ์. สังคีตลักษณ์และการวิเคราะห์. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่ง จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544.

3. ราชบัณฑิตยสถาน. พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2542. กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์ พับลิเคชั่นส์, 2546.

4. วิบูลย์ ตระกูลฮุ้น. ดนตรีศตวรรษที่ยี่สิบ (TWENTIETH-CENTURY MUSIC). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558.

5. ____________. “ดนตรีโทนัล (Tonal Music).” วารสารดนตรีรังสิต 1, 2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2549): 27-34.

6.อติชาต วงศ์วุฒิวัฒน์, อนันต์ ลือประดิษฐ์. ณรงค์ ปรางค์เจริญ. สัมภาษณ์, 29 มกราคม 2556, อ้างจาก กรุงเทพธุรกิจ. “ณรงค์ ปรางค์เจริญ คอมโพสเซอร์ไทยบนเวทีโลก.” เข้าถึงเมื่อ 9 ตุลาคม 2558. https://www.bangkokbiznews.com/home/detail/life-style/ lifestyle/20130129/487905/ณรงค์-ปรางค์เจริญ-คอมโพสเซอร์ไทยบนเวทีโลก.html.

7. Dallin, Leon. Techniques of Twentieth-Century Composition: A Guide to the Materials of Modern Music. 3rd ed. Boston: WCB McGraw-Hill, 1974.

8. Kamien, Roger. Music an Appreciation. 9th ed. New York: McGraw-Hill, 2008. Kostka, Stefen.

9. Materials and Techniques of Twentieth-Century Music. 3rd ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2006.

10. Lester, Joel. Analytic Approaches to Twentieth-Century Music. New York: W.W. Norton & Company, 1989.

11. Narong Prangcharoen. Phenomenon for Orchestra. n.p, 2004.

12. ____________. “Biography.” Accessed October 18, 2015. www.narongmusic.com/ biography.php.

13. Rogers, Michael R. Teaching Approaches in Music Theory, 2nd ed. Carbondale, IL: Southern Illinois University Press, 2004.

14. Roig-Francoli, Miguel A. Understanding Post-Tonal Music. Boston: McGraw-Hill, 2008.

Downloads

Published

31.05.2018

How to Cite

ธนสารโสภิณ แขไข, and ตระกูลฮุ้น วิบูลย์. 2018. “An Analysis of ‘Phenomenon’ by Narong Prangcharoen”. Rangsit Music Journal 12 (2):17-30. https://so06.tci-thaijo.org/index.php/rmj/article/view/126426.

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article