Variations in Beethoven’s Piano Repertoire: Performance and Analytical Notes
Keywords:
Piano, Variations, BeethovenAbstract
The creative research in performance practice-Variations in Beethoven’s Piano Repertoire: Performance and Analytical Notes-aim to analyze and to interpret Beethoven’s variation works. Furthermore, the research investigates an appropriate way to perform these works; Six Sets of Variations for Piano and Flute, Op. 105, Six Variations on an Original Theme for Piano in F major, Op. 34, and Seven Variations for Cello and Piano in E-flat Major on “Bei Männern, welche Liebe fühlen” from Mozart’s the Magic Flute, WoO 46. All of these selected works are variation forms whose genre or instrument types (piano, cello, and flute) and performance techniques are different. These works were also composed in different periods by using distinct raw materials. The research does not aim to provide compositional or music-theoretical analysis, but the analysis of performance practices. Therefore, the research describes the music in terms of interpretation, practice and planning, and ensemble. However, music-theoretical analysis is inevitable in some cases.
References
2. ____________. สังคีตลักษณ์และการวิเคราะห์, พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ: เกศกะรัต, 2551.
3. ภาวไล ตันจันทร์พงศ์. “การสร้างความมั่นใจส าหรับการแสดงเดี่ยว.” วารสารดนตรีรังสิต 6, 1 (2555): 40-47.
4. ____________. “Pedal.” วารสารดนตรีรังสิต 4, 2 (2552): 14-24.
5. ศศี พงศ์สรายุทธ. ดนตรีตะวันตกยุคบาโรกและยุคคลาสสิก. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553.
6. อภิชัย เลี่ยมทอง. “หลักสำคัญสำหรับการฝึกซ้อมดนตรีเพื่อประสิทธิภาพสูงสุด.” วารสารดนตรี รังสิต 6, 1 (2555): 29-39.
7. Beethoven, Ludwig Van. Piano Variations Vol. 2. Edited by Joseph Schmidt-Görg. München: G. Henle Verlag, 2006.
8. ____________. Variationen Für Klavier und Violoncello. Edited by Ewald Zimmermann. München: G. Henle Verlag, 1974.
9. ____________. Variations on Folk Songs Op. 105 and 107 for Piano and Flute (Violin) Ad Lib. Edited by Armin Raab. Munich: G. Henle Verlag, 2001.
10. Caplin, William E. Classical Form. New York: Oxford University Press, 1988.
11. Kamien, Roger. Music an Appreciation. 10th ed. New York: McGraw-Hill, 2011.
12. Kostka, Stefan. Materials and Techniques of Twentieth-Century Music. 3rd ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2006.
13. Roig-Francoli, Miguel A. Harmony in Context. 2nd ed. New York: McGraw-Hill, 2011.
14. Spencer, Peter, and Peter M. Temko. A Practical Approach to the Study of Form in Music. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
กองบรรณาธิการฯ สงวนสิทธิ์ในการพิจารณาและตอบรับการตีพิมพ์ ความรับผิดชอบใดๆ เกี่ยวกับเนื้อหาและความคิดเห็นในบทความเป็นของผู้เขียนต่อบทความนั้นๆ กองบรรณาธิการฯ ไม่ต้องรับผิดชอบ