Twelve-Tone Row in Atonal Music
Abstract
Atonal music is based on a series of pitches-twelve notes of the tone row-which lacks of tonal center. Composing atonal music by using the order of tone row is related to the serialism that evolves the method of composing with twelve-tone. This leads to the new order of pitch organization method. The twelve-tone row is a raw material of each atonal work especially the traditional atonal music. Each row contains its own unique interval structure which is produced by the sequence of the pitch classes. Should the order of pitch-class change, the structure will also be changed. The row can transform into many forms, as theme or motif, or a group of fragments. It may be appeared as melody and harmony at the same time. The prime row could be compared to the crucial raw material of the work. This and its interval structure are basic necessities functioning as the guidelines or the preparations of the pitch-class to make the composition go on, following the directions, in such a way that keeps its unity.
References
2. ณัชชา พันธุ์เจริญ. สังคีตลักษณ์และการวิเคราะห์. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ: เกศกะรัต, 2551.
3. วิบูลย์ ตระกูลฮุ้น. ดนตรีศตวรรษที่ 20. กรุงเทพฯ: สํานักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558.
4. _______. “ดนตรีเอโทนาลในกระแสเอ็กซ์เพรสชันนิซึ่ม.” วารสารดนตรีรังสิต 2, 1 (2550): 42-48.
5. _______. “บทประพันธ์สามบทสําหรับไวโอลิน เชลโล และเปียโน.” รายงานวิจัยเชิง สร้างสรรค์, มหาวิทยาลัยรังสิต, 2553.
6. Forte, Allen. The Structure of Atonal Music. New Haven, CT: Yale University Press, 1973.
7. Kamien, Roger. Music an Appreciation. 10th ed. New York: McGraw-Hill, 2011.
8. Kostka, Stefan. Materials and Techniques of Twentieth-Century Music. 3rd ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2006.
9. Morgan, Robert P. Anthology of Twentieth-Century Music. New York: W.W. Norton & Company, 1992.
10. _______. Twentieth-Century Music. New York: W.W. Norton & Company, 1991.
12. Rahn, John. Basic Atonal Theory. New York: Longman, 1980.
13. Roig-Francoli, Miguel A. Understanding Post-Tonal Music. New York: McGraw-Hill, 2008.
14. Stolba, K Marie. The Development of Western Music: A History. 2nd ed. Madison, WI: Brown & Benchmark, 1994.
15. Straus, Joseph N. Introduction to Post-Tonal Theory. 3rd ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
กองบรรณาธิการฯ สงวนสิทธิ์ในการพิจารณาและตอบรับการตีพิมพ์ ความรับผิดชอบใดๆ เกี่ยวกับเนื้อหาและความคิดเห็นในบทความเป็นของผู้เขียนต่อบทความนั้นๆ กองบรรณาธิการฯ ไม่ต้องรับผิดชอบ