Themes of Sor Pa Ma for String Ensemble
Keywords:
Sor Pa Ma, String Quartet, Folk MusicAbstract
“The Composition of ‘Sor Pa Ma’ Themes for String Ensemble” is a research project whose purpose is aiming to recreate an old traditional piece of music for contemporary listeners. Loosely based and inspired by the old theme called Sor Pa Ma, the songs were rearranged and composed mainly not for a conservational purpose but public performance. The outputs comprise of two pieces. The first one is ‘Change.’ It is served as an artistic demonstration of the metaphorical notion of transformation and diversity. The second is ‘Reflection.’ Its uniqueness lies on the fact that its concept of composition is based on the original theme’s rhyme. These two songs last for 9 minutes. They had been performed for public audiences at the panel of the 1st National Conference on Musicology and Visual Arts, held in Rajabhat Chiangrai University on the 21st and 22nd December 2018.
References
2. ณัชชา พันธ์เจริญ. สังคีตลักษณ์และการวิเคราะห์. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์เกศกะรัต, 2551.
3. ณรงค์ฤทธิ์ ธรรมบุตร และจิตตพิมญ์ แย้มพราย. “การผสมผสานวัฒนธรรมอาเซียนในการประพันธ์เพลงร่วมสมัย.” วารสารดนตรีรังสิต. 13, 2 (2561): 1-16.
4. บุญรัตน์ ศิริรัตนพันธ. “การเวก เพลงแคนในมิติดนตรีร่วมสมัย.” วารสารดนตรีรังสิต. 12, 2 (2560): 89-102.
5. ศักดิ์นรินทร์ ชาวงิ้ว. “ซอพม่าที่ไม่ได้มาจากพม่า.” วารสารในเวียงเจ็ดลิน. 1, 1 (2554): 3-8.
6. องอาจ อินทนิเวศ. “วงซอ: สายพ่อครูศรีทวน สอนน้อย จังหวัดเชียงราย.” วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหิดล, 2550.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
กองบรรณาธิการฯ สงวนสิทธิ์ในการพิจารณาและตอบรับการตีพิมพ์ ความรับผิดชอบใดๆ เกี่ยวกับเนื้อหาและความคิดเห็นในบทความเป็นของผู้เขียนต่อบทความนั้นๆ กองบรรณาธิการฯ ไม่ต้องรับผิดชอบ