Doctoral Creative Music Research the Panchromatic Sound of Contemporary Chamber Ensemble

  • Anantaya Rodtian คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
  • Tongsuang Israngkun na Ayudhya
Keywords: Panchromatic Sound Characterizing, Chamber Ensemble, Contemporary Music, Chamber Music

Abstract

       The creative music research aims to study create inventional interpretation of the Contemporary Chamber Ensemble Music in performing the piano in different dimensions was then formed; therefore, the Chamber music has been seriously studied. The melodic harmonization is used in the style of rhythmical interdependence (a contrapuntal tune) with a rich display of various instrumental colours, in which the performers are able to fully express their emotions to create a unique identity for the chamber music that is interestingly distinct from that of the symphony. The purpose of this thesis is to present 3 newly creative and inventional interpretations of the world standard chamber music within 3 DOCTORAL PIANO RECITALS; ‘THE BALANCE OF SOUND STYLES OF THE CONTEMPORARY CHAMBER ENSEMBLE.’ The researcher selected the famous chamber compositions, which are important to the literature from the Baroque, the Classical, through the Romantic eras until the present. They were categorized into 3 types according to the instrumental balancing used for the performance: a group of string instruments, woodwind instruments, and mixed instruments – in order to gather informatic contents from referencing the related literatures, history, and the results obtained from 3 creative presenting recitals through analyzing music, designing the appropriate instrumental to highlight theme and accompaniment part, using piano in place of harpsicord, and creating the dynamics and tempos to create dramatic articulation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ไขแสง ศุขะวัฒนะ. สังคีตนิยมว่าด้วย : ดนตรีตะวันตก. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่ง
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2554
คมสันต์ วงศ์วรรณ์. ดนตรีตะวันตก. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551.
ณรุทธ์ สุทธจิตต์. สังคีตนิยม : ความซาบซึ้งในดนตรีตะวันตก. พิมพ์ครั้งที่ 8. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์
แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2546.
ณัชชา โสคติยานุรักษ์. พจนานุกรมศัพท์ดุริยางคศิลป์ พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่ง
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2554
ทวี มุขธระโกษา และสมชัย หงส์ทองคำ. นักดนตรีเอกของโลก. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพฯ :
สำนักพิมพ์บำรุงสาส์น, 2529.
ปานใจ จุฬาพันธุ์. วรรณกรรมเพลงเปียโน 1. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์
มหาวิทยาลัย, 2551.
ปานใจ จุฬาพันธุ์. วรรณกรรมเพลงเปียโน 2. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์
มหาวิทยาลัย, 2551.
ไพบูลย์ กิจสวัสดิ์. คีตกวี : ปรัชญาเมธีแห่งภาษาสากล. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์
วัชระออฟเชท, 2535.
ราชบัณฑิตยสถาน. ศัพท์ดนตรีสากล. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์อรุณการพิมพ์,
2545.
ศศี พงศ์สรายุทธ. ดนตรีตะวันตก : ยุคบาโรกและยุคคลาสสิก. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่ง
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553.
Published
2020-06-24
Section
Research Article