Clara Schumann’s Prelude and Fugue Op.16 No.1: Performance Practice and Interpretation

  • Phanuphong Thongkham คณะศิลปกรรมศาสตร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
  • Panjai Chulapan Faculty of fine and applied arts, Chulalongkorn university
Keywords: Piano, Prelude and Fugue, Clara Schumann

Abstract

       The article focuses on the analysis of performance practice and interpretation of Clara Schumann’s Prelude and Fugue, Op.16 No.1 in order to improve playing the Prelude and Fugue, develop analysis and interpretative skill, study and prepare a successful performance, and provide a standard piano recital. This Prelude and Fugue is challenging and requires advanced playing techniques. A composition is considered significant since it has been included in standard repertoire for professional pianists. Studying its form structure not only the view of baroque but the view of romantic style, performance creative practice, communication and also proper interpretation, including to melodic sequence and harmonic sequence the Prelude and Fugue, Op.16 No.1 will enhance a satisfying the piano performance for the general and the pianists interested in the Prelude and Fugue style.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ณัชชา พันธุ์เจริญ. พจนานุกรมศัพท์ดุริยางคศิลป์. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์เกศกะรัต, 2554.
ทวี มุขธระโกษะ. 2551. นักดนตรีเอกของโลก เล่ม 1 (ฉบับสมบูรณ์). พิมพ์ครั้งที่ 7. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์สถาพรบุ๊ค.
ปานใจ จุฬาพันธ์. 2551a. วรรณกรรมเพลงเปียโน 1. พิมพ์ครั้งที่ 1 ed. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ปานใจ จุฬาพันธ์. 2551b. วรรณกรรมเพลงเปียโน 2. พิมพ์ครั้งที่ 1 ed. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ภาวไล ตันจันทร์พงษ์ “Pedal.” วารสารดนตรีรังสิต. 4, 2 (กรกฏาคม-ธันวาคม 2552): 14-23.
วีรชาติ เปรมานนท์ “บทเพลงเพื่อการพัฒนาศักยภาพสำหรับนักเปียโนไทย” วารสารดนตรีรังสิต. 5, 2 (กรกฏาคม-ธันวาคม 2553): 5-19.
Published
2020-06-24
Section
Research Article