Doctoral Music Composition: Prasan Duriya Samniang for Wind Symphony

Authors

  • กานต์ สุริยาศศิน
  • ณรงค์ฤทธิ์ ธรรมบุตร Faculty of fine and applied arts, Chulalongkorn university

Keywords:

Music Composition, Prasan Duriya Samniang, Wind Band

Abstract

The doctoral music composition Prasan Duriya Samniang for Wind Symphony is a composition that aims to display composer’s ideas of combining contemporary compositional techniques with music elements found in traditional Thai music.  The composition runs for approximately 30 minutes including 4 movements. The composer studies and analyze elements of music found in traditional Thai music at a structural level and investigate the identities of creating melodic idiom for each Thai musical instrument such as plucked-string instrument, string instrument, percussion instrument, and wind instrument. The knowledge gathering from the study is used as raw materials. In addition, the composer applies musical materials from his Jazz background in the composition. The composition technic display in Prasan Duriya Samniang is inspired by the traditional Thai music’s linear structure combining with contemporary compositional techniques to create music that conveys identity of both western and traditional Thai music. However, no traditional Thai music instrument is required. During experiential, various approaches are applied to create unique identity for each movement. As a result, a new contemporary music compositional method with Thai’s elements of music for wind symphony is developed. Prasan Duriya Samniang is an example of the presented method that can be adapted to further music compositions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

กานต์ สุริยาศศิน

นิสิตปริญญาเอก คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

MME (Jazz Emphasis), Faculty of Music, University of North Texas

ค.บ. (ดนตรีศึกษา), คณะครุศาสตร์, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

References

1. ณัชชา พันธุ์เจริญ. พจนานุกรมศัพท์ดุริยางคศิลป์. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพ: เกศกะรัต, 2552.

2. ณัฐชยา นัจจนาวากุล. "ดนตรีฝรั่งในกรุงสยาม: พัฒนาการดนตรีตะวันตกในสังคมไทย ระหว่าง พ.ศ.2384-2484." วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ดนตรี), มหาวิทยาลัยมหิดล, 2555.

3. พงษ์ศิลป์ อรุณรัตน์. ปฐมบทดนตรีไทย. นครปฐม: โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2554.

4. พิชิต ชัยเสรี. การประพันธ์เพลงไทย. กรุงเทพ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2556.

5. ศุภชัย สุริยุทธ. "บทประพันธ์เพลงดุษฎีนิพนธ์: สายลมในมิติสุนทรียญาณ." วารสารดนตรีรังสิต 11, 1 (2559): 123-137.

6. Setabundhu, Jiradej. "Aspect of Thai Music and Compositional Techniques in Selected Works of Jiradej Setabundhu." D.M. diss., Northwestern University, 2001.

7. Morton, David. The Traditional Music of Thailand. Oakland, CA: University of California Press, 1976.

8. Phra Chen Duriyanga. Thai Music. Bangkok: Mr. P. Tipayanetra, 2516.

Published

2019-07-21

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article