The Creating the Principles and Practice of Wind Band Rehearsal in Thailand’s Higher Education

Authors

  • ณัฐศรัณย์ ทฤษฎิคุณ College of Music, Bansomdejchaopraya Rajabhat University
  • พงษ์พิทยา สัพโพ Faculty of Fine and Applies Arts, Khon Kaen University
  • นิพัต กาญจนะหุต Faculty of Humanities, Kasetsart University

Keywords:

Sound Creation, Practice, Wind Band

Abstract

The Research Article on “Creating the Principles and Practice of Wind Band Rehearsal in Thailand’s Higher Education” It was aimed at the creating and developing innovations derived from qualified practice procedures of wind band rehearsal in Thai higher education. The study showed that during exploring procedures of the wind band rehearsal in Thai higher education. The researcher also found innovations which could be used as performance practices. They were then developed and applied to be the practices for wind band rehearsal in Thai higher education, organized according to 4 realistic assessment factors which were sound quality, techniques, sound precision and songs’ emotions. These practices were further analyzed by applying with 3 wind bands in Thai higher education, and it was found that all of the 3 bands were ranked in the “developing level” (level 3) for their performing skills, scoring over 70%. Therefore, it could be concluded that the practices for wind band rehearsal were marked as qualified according to the research’s criteria.

Author Biography

ณัฐศรัณย์ ทฤษฎิคุณ, College of Music, Bansomdejchaopraya Rajabhat University

นักศึกษาปริญญาเอก คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น

ศศ.ม. (ดนตรี) วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล

ศศ.บ. (ดนตรีตะวันตก) คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์

References

1. ชัยวัฒน์ สุทธิรัตน์. 80 นวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ. พิมพ์ครั้งที่ 7. กรุงเทพฯ: พี บาลานซ์ดีไซด์แอนปริ้นติ้ง, 2559.

2. ศักดิ์ชัย หิรัญรักษ์. “ดนตรีศึกษา: การวัดผลประเมินผลด้วยรูบริค (Rubric) ตอนที่ 1.” วารสารเพลงดนตรี 8, 2 (2545): 66-71.

3. สุคนธ์ สินธพานนท์. นวัตกรรมการเรียนการสอน เพื่อพัฒนาคุณภาพของเยาวชน. กรุงเทพฯ: เทคนิคพริ้นติ้ง. 2553.

4. Gale, Bruce. “Articulation.” Accessed February 13, 2017. https://www.theconcertband.com/index.php/band-training/articulation

5. Hill, Gary W., “Gary W. Hill: Arizona State University.” In Rehearsing the Band Volume 2, edited by John E. Williamson, 24-30. Galesville, MD: Meredith Music Publications, 2015.

6. Pasquale, John D., Hughes, Patricia D., and Arris A. Golden. “Teaching Ensemble Fundamentals within the Music: An Approach to Maximize Rehearsal Efficiency.” In Sixty-Sixth Annual Midwest Clinic, An International Band & Orchestra Conference. McCormick Place West: Chicago, December 19, 2012.

7. Pelletier, Andrew J. “Embouchure Health: Consistency Maintenance.” TBA Journal September (2002): 1-2.

8. Thornton, Paula. “Effective Rehearsal Techniques: Infusing Your Daily Rehearsals with Musical Concepts.” Accessed February 13, 2017. https://flmusiced.org/ FBA/Archives.

Downloads

Published

21.07.2019

How to Cite

ทฤษฎิคุณ ณัฐศรัณย์, สัพโพ พงษ์พิทยา, and กาญจนะหุต นิพัต. 2019. “The Creating the Principles and Practice of Wind Band Rehearsal in Thailand’s Higher Education”. Rangsit Music Journal 14 (2):31-45. https://so06.tci-thaijo.org/index.php/rmj/article/view/204548.

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article