“Hot Sticky Rice” for Jazz Orchestra: A Creative Research in Music Composition
Keywords:
Jazz, Jazz Composition, Folk SongAbstract
A creative music research: Hot Sticky Rice for jazz orchestra was commissioned by Taipei Jazz Orchestra to perform on October 20, 2019 at Taichung Jazz Festival, Taiwan. The research could be divided into two main issues, (1) preparation and planning of musical materials and (2) compositional process. The result of the research showed that Taiwanese folk song was used as a material for composition combining with jazz concepts. The main harmonic materials used are upper-structure triads and slash chords. These concepts were also used during the improvisation sections. Furthermore, the even sixteenth-note, non-repetitive, linear, and Afro-Cuban rhythms were used to convey various cultural groups in Taiwan.
References
ณัชชา พันธุ์เจริญ. พจนานุกรมศัพท์ดุริยางคศิลป์. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: เกศกะรัต, 2552.
เด่น อยู่ประเสริฐ. “โครงสร้างของดนตรีแจ๊ส (Jazz Structure).” วารสารดนตรีรังสิต 5, 1 (2553): 31-42.
___________. “Generatrix บทประพันธ์เพลงสำหรับวงดนตรีแจ๊สและการแสดงเปียโนแจ๊ส.” วารสารดนตรีรังสิต 6, 2 (2554): 5-21.
พลังพล ทรงไพบูลย์. “เปลี่ยน บทเพลงสำหรับวงแจ๊สทรีโอและวงออร์เคสตรา.” วารสารดนตรีรังสิต 13, 2 (2561): 45-57.
Gridley, Mark C. Jazz Styles: History & Analysis. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 2000.
Levine, Mark. The Jazz Theory Book. Petaluma, CA: Sher Music, 1995.
Porter, Lewis., Ullman, Micheal., and Edward Hazell. Jazz: From Its Origins to the Present. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
กองบรรณาธิการฯ สงวนสิทธิ์ในการพิจารณาและตอบรับการตีพิมพ์ ความรับผิดชอบใดๆ เกี่ยวกับเนื้อหาและความคิดเห็นในบทความเป็นของผู้เขียนต่อบทความนั้นๆ กองบรรณาธิการฯ ไม่ต้องรับผิดชอบ