Master Music Composition: “Lopburi River” for Orchestra
Keywords:
Program Music, Quotation, Motif DevelopmentAbstract
This Master of Music Composition thesis “Lopburi River” a piece of program music that employs the use of quotation and motivic development throughout. The piece is scored for full orchestra and is approximately eleven minutes in length. The piece aims to illustrate the journey of a small stream that splits off from the larger Chao Praya River, and its formation into the Lopburi River. Musical themes have been selected from two traditional Thai songs: “Ra Bam Lopburi”, which represents the Lopburi River, and “Kam Fah”, which represents the tradition of the Thai Phuan people of Singburi Province. Melodic themes from these two references are further developed by using contemporary techniques such as mode mixture, transformation, and the use of quartal chords. The combination of contemporary techniques and traditional melodies will create several changes in melodic and harmonic color throughout the piece.
References
คมสันต์ วงค์วรรณ์. ดนตรีตะวันตก. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553.
ณัชชา โสคติยานุรักษ์. ดนตรีคลาสสิก บุคคลสำคัญและผลงาน. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2550.
ณัชชา พันธุ์เจริญ. พจนานุกรมศัพท์ดุริยางคศิลป์. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552.
ณรงค์ฤทธิ์ ธรรมบุตร. การประพันธ์เพลงร่วมสมัย. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552.
ณรุทธ์ สุทธจิตต์. สังคีตนิยม ความซาบซึ้งในดนตรีตะวันตก. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2550.
วิบูลย์ ตระกูลฮุ้น. ดนตรีศตวรรษที่ 20. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rangsit Music Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
กองบรรณาธิการฯ สงวนสิทธิ์ในการพิจารณาและตอบรับการตีพิมพ์ ความรับผิดชอบใดๆ เกี่ยวกับเนื้อหาและความคิดเห็นในบทความเป็นของผู้เขียนต่อบทความนั้นๆ กองบรรณาธิการฯ ไม่ต้องรับผิดชอบ