Creative Work for Guitar Sonata of Isan Melodies

Authors

  • Rattasat Weangsamut ดนตรี
  • Chalermsak Pikulsri Faculty of Fine and Applied Arts, Khonkean University
  • Pongpitthaya Sapaso Faculty of Fine and Applied Arts, Khonkean University

Keywords:

Music Composition, Sonata Guitar, Isan Melodies

Abstract

            This article is a part of the research, the purpose of this research was to invent and explain how to play Sonata guitar of Isan melodies. The study suggested that Music composition of Sonata guitar in the first movement, was divided into three parts from the four Isan music instruments as follows. 1) Exposition, i.e., Wot SaoNoiYik Mae, Phin Po Pa Lan, and Khene Sud Sanae pattern, 2) Development by composing new music pattern, and 3) Recapitulation, i.e., Ponglang Ka Tenkon, which preserved the original pattern and the cultural identity tones, to be prolonged by employing the Music theory to compose the Sonata guitar music.

            The result suggests that Sonata guitar in Isan melodies was considered a high-quality and absoluteness. In addition, the song has explicitly transmitted the emotion of the local Isan music and cultural identity from regional music instruments of international. This study can be applied for further research and development in academic and commercial contexts in the future.

References

กีรตินันท์ สดประเสริฐ. ผู้เชี่ยวชาญทางด้านกีตาร์คลาสสิก (ผู้ให้สัมภาษณ์). เมื่อวันที่ 6 ธันวาคม พ.ศ. 2563.

ณัชชา พันธุ์เจริญ. สังคีตลักษณ์และการวิเคราะห์. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ: เกศกะรัต, 2551.

ณรงค์ฤทธิ์ ธรรมบุตร. เปียโนคอนแชร์โตแห่งกรุงสยาม. กรุงเทพฯ: ที เอส บี โปรดักส์, 2558.

วรเทพ รัตนอัมพวัลย์. ผู้เชี่ยวชาญและนักกีตาร์คลาสสิก (ผู้ให้สัมภาษณ์). เมื่อวันที่ 7 ธันวาคม พ.ศ. 2563.

วิทยา วอสเบียน. ผู้เชี่ยวชาญและนักกีตาร์คลาสสิก (ผู้ให้สัมภาษณ์). เมื่อวันที่ 8 ธันวาคม พ.ศ. 2563.

สุชาติ แสงทอง. ชีวิตกับดนตรี. นครสวรรค์: ริมปิงการพิมพ์, 2552.

เอกราช เจริญนิตย์. ผู้เชี่ยวชาญและนักกีตาร์คลาสสิก (ผู้ให้สัมภาษณ์). เมื่อวันที่8 ธันวาคม พ.ศ. 2563.

Caplin, William E. “The Classical Sonata Exposition: Cadential Goals and Form-Functional Plans.” Tijdschrift voor Muziektheorie 6, 3 (2001): 195–209.

Jiang, Nanzhu, and Meinard Müller. “Automated Methods for Analyzing Music Recordings in Sonata Form." Proceeding in 14th International Society for Music Information Retrieval Conference (ISMIR), edited by Alceu de Souza Britto Jr., Fabien Gouyon, and Simon Dixon, 595–600. Brazil: November 4-8, 2013.

Downloads

Published

25.01.2022

How to Cite

Weangsamut, Rattasat, Chalermsak Pikulsri, and Pongpitthaya Sapaso. 2022. “Creative Work for Guitar Sonata of Isan Melodies”. Rangsit Music Journal 17 (1):88-103. https://so06.tci-thaijo.org/index.php/rmj/article/view/250371.

Issue

Section

Research Article