The Buddha Footprint at Adam’s Peak (Samantakuta) of Sri Lanka in Ayutthaya Art
Main Article Content
Abstract
Believed to be imprinted by Lord Buddha during his third visit to Sri Lanka, the Buddha footprint at Adam’s peak (Samantakuta) is one of the most sacred places in the country. It has been highly revered by Thai people and has become a pilgrimage site of Thai people since the 14th century, as evidenced by literary and art works in Sukhothai, Lanna, Ayutthaya, Thonburi and Rattanakosin eras. In Ayutthaya era, although literary works on the footprint was scarce, there were some artifacts portraying the Buddha footprint strikingly in the centre of Sri Lanka Island with or without other shrines on the side, such as the stucco high - relief at Wat Pailom in Phetburi province, the mural paintings at Wat Putthaisawan in Ayutthaya province and Triphum manuscripts. These evidences show that the Buddha footprint at Adam’s peak was a sacred place, or even the most sacred place in Sri Lanka in the viewpoint of Ayutthaya people. In this manner, artworks help fulfill some missing parts in Ayutthaya history.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
There is no charge for paper processing and publication. Once the paper is under peer-review process, however, if the paper is withdrawn for any reason the author will be responsible for the expense of 3,000 Baht occurred in the review process.
References
Aksland, M. (2001). The Sacred Footprint: A Cultural History of Adam’s Peak. Bangkok: Orchid Press.
Buddhapugam, P. & Buddhayana, P. (1976). ตำนานมูลศาสนา [The Legend of Buddhism]. Bangkok: Fine Art Department.
Chutiwongs, N. (1990). รอยพระพุทธบาทในศิลปะอินเดียใต้และเอเชียอาคเนย์ [Buddha Footprints in South Indian and Southeast Asian Art]. Bangkok: Maung Boran.
Damrongrachanuphap, H.R.H. Krom Phraya. (2003). เรื่องประดิษฐานพระสงฆ์สยามวงศ์ในลังกาทวีป [The Story of Establishing Siamvamsa Buddhism in Sri Lanka]. Bangkok: Matichon.
Fine Art Department. (1972). คำให้การชาวกรุงเก่า คำให้การขุนหลวงหาวัด และพระราชพงศาวดารกรุงเก่า ฉบับหลวงประเสริฐอักษรนิติ์ [The Record of Ayuddhaya People’s Hearsay, Chronicle of Ancient Ayuddhaya Kingdom, Ayuddhaya Chronicle of Luang Prasert Eksornni Version] (2nd ed.). Pharnakorn: Klangwittaya.
Fine Art Department. (1984). จารึกสมัยสุโขทัย [Inscriptions of the Sukhothai Period]. Bangkok: Fine Art Department.
Fine Art Department. (1999a). สมุดภาพไตรภูมิฉบับกรุงศรีอยุธยา - ฉบับกรุงธนบุรี เล่ม 1 [Tribhumi Manuscripts of the Ayuddhaya to Thonburi Periods, Vol.1]. Bangkok: Fine Art Department.
Fine Art Department. (1999b). สมุดภาพไตรภูมิฉบับกรุงศรีอยุธยา - ฉบับกรุงธนบุรี เล่ม 2 [Tribhumi Manuscripts of the Ayuddhaya to Thonburi Periods, Vol.2]. Bangkok: Fine Art Department.
Fine Art Department. (2004). สมุดภาพไตรภูมิฉบับอักษรธรรมล้านนาและอักษรขอม [Tribhumi Manuscripts with Lanna and Khom Scripts]. Bangkok: Fine Art Department.
Fine Art Department. (2007). สมุดภาพไตรภูมิฉบับอักษรขอม ภาษาไทย [Tribhumi Manuscripts Version of Thai Language Written by Khom Scripts]. Bangkok: Fine Art Department.
Leksukum, S. & Chayawat, K. (1980). จิตรกรรมฝาผนังสมัยอยุธยา [Mural Paintings of the Ayuddhaya Period]. Bangkok: Jim Thomson.
Prawong, R. (2009). การตีความภาพเล่าเรื่องพระพุทธโฆสาจารย์เดินทางไปสืบพุทธศาสนาในลังกาทวีปตั้งแต่สมัยอยุธยาถึงสมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้น [The identification of the mural depictions on the journey of Buddhaghosa to Ceylon in Ayutthaya and Rattanakosin periods]. (Master’s Thesis, Silpakorn University).
Surinlaechai, P. (2018). จดหมายเหตุแห่งพุทธอาณาจักรของพระภิกษุฟาเหียน [Fahsien’s Record of Buddhist Kingdoms]. Nontaburi: Sri Panya.
Thamrungraeng, R. (2013). เจดียสถานกลุ่มโสฬสมหาสถานของลังกาในสมุดภาพไตรภูมิไทยสมัยอยุธยาถึงรัตนโกสินทร์ตอนต้น [The Solosmasthana of Sri Lanka in Thai Tribhumi Manuscripts since Ayuddhaya to Early Rattanakosin Period]. In Thamrungraeng, R. (ed.) ความคิด ความหมาย ความเชื่อ ของการจาริกยังสถานที่ศักดิ์สิทธิ์ [Thoughts, Meanings and Beliefs of Pilgrimage to Sacred Places] (63 - 114). Bangkok: Department of Art History, Faculty of Archaeology, Silpakorn University.