Painting of Dasa Jatata: Origin, Style of Arts and Presentation through Concepts of Local Artists in the Upper Isan along the Khong River
Main Article Content
Abstract
Dasa Jataka, the story of the ten previous lives of the Buddha, had been commonly seen in mural paintings in central Thailand in the past. In the northeastern region (Isan), however, it was not until the 25th Buddhist century that mural paintings of Dasa Jataka appeared in its upper part with a mixture of local and traditional central mural painting styles and presentation methods. Presumably initiated by Luang Chan Akson group of local artists, the painting was created for the first time at Wat Hua Wiang Rangsi in Nakhon Phanom Province. The murals at Wat Hua Wian Rangsi thus served as a model for other temples in the area, such as Wat Phuttha Sima, Amphur That Phanom, Nakhon Phanom Province; Wat Latthikawan, Amphur Wan Yai, Mukdahan Province; and Wat Si Khun Muang, Ampur Chiang Khan, Loei Province.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
There is no charge for paper processing and publication. Once the paper is under peer-review process, however, if the paper is withdrawn for any reason the author will be responsible for the expense of 3,000 Baht occurred in the review process.
References
Atipatayakul, C. (2013). สิมญวณในอีสาน: ความโยงใยพัฒนาการจากที่มาที่ไปและ สิ้นสุดในห้วงมิติเวลาบนภาคอีสานของประเทศไทย [Vietnamese ordination halls in Northeast: Connection of improvement from the origin and ending at the period of time in the Northeast Thailand]. Udon Thani: Ban Lao Press.
Damrongrachanuphap, H.R.H. Krom Phraya. (1961). สาสน์สมเด็จ เล่มที่ 10 [Sarn Somdej (Vol. 10)]. Bangkok: Kurusapa Press.
Fine Arts Department. (1979). จดหมายเหตุการบูรณะปฏิสงขรณ์องค์พระธาตุพนม ณ วัดพระธาตุพนมวรมหาวิหาร อำเภอธาตุพนม จังหวัดนครพนม,จัดพิมพ์เนื่องในโอกาสพระราชพิธียกฉัตรยอดองค์พระธาตุพนมและพระราชพิธีอัญเชิญพระบรมสารีกธาตุขึ้นบรรจุในองค์พระธาตุพนม [The Archives of Restorations of Phra That Panom Chedi, Wat Phra That Pahom, Ampur That Panom, Nakornpanom province, Published on the occasion of decorating the sacred umbrella on the top of Phra That Panom Chedi and placing the Buddha relics inside Phra That Panom Chedi]. Bangkok: Pikanesh Press.
Hongwiwat, N. (2004). รามเกียรติ์รอบระเบียงวัดพระศรีรัตนศาสดาราม [Ramayana along the galleries of the Temple of the Emerald Buddha]. Bangkok: H.P. GROUP.
Leksukhum, S. (2005). ข้อมูลกับมุมมอง: ศิลปะรัตนโกสินทร์ [Information and perspective: Rattanakosin Arts]. Bangkok: Dan Sutha Press.
Navigmol, A. (1989). Thai tradition dress (1st ed). Bangkok: Kurusapha Publishing.
Praphakonkiat, M. (2013). ศิลปกรรมสะท้อนความเป็นชุมชนลาวในเขตอำเภอหล่มสัก และอำเภอหล่มเก่า จังหวัดเพพชรบูรณ์ [Arts as the reflection of Laos ethnics, in Lom - Kao and Lom - Sak districs, Petchabun province]. (Thesis for Master of Arts, History of Arts, Faculty of Archeology, Silpakorn University).
Saisingha, S. (2013). พุทธศิลป์สมัยรัตนโกสินทร์พัฒนาการของงานช่าง และแนวคิดที่ปรับเปลี่ยน [Buddhist Arts in Rattakosin period, the improvement of arts and the change of its concepts]. Bangkok: Physic Center Press.
Samosorn, P. (1989). จิตรกรรมอีสาน [Isan mural painting]. Bangkok: Amarin.
Thubthong, T. & Pumsa-ad, S. (1988). สิ่งแรกและสิ่งใหม่ในสยาม [First and new things in Siam]. Bangkok: Sonjai Press.