From University Back to the Kitchen: Representations of Women and Male Anxiety in Modern Dikir Music of the Southern Border Provinces of Thailand

Main Article Content

Pichet Saengthong

Abstract

            This article studied the representation of women in modern dikir music performed by popular male singers in Southern border provinces of Thailand from 1987 to 1997. Results were that songs constructed views of women as opposites of men, through virtuous patterns based on patriarchal discourse defining values of good wives and mothers confined to the domestic sphere. Individual statements were taboo as representing freedom and expression of personal desire. Ideal femininity was related to traditional societal values more than modern society. By contrast, males were unrestrained, active   outside the home in modern society. Male prowess amounted to the degree of control over women. Therefore, modern dikir music and its diverse patterns of female representation expressed male anxiety in a patriarchal discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Baruding. (2008). ฮาบิส ซาแต [Habis Satae]. ใน บารูดิง 24 ลูกทุ่งอินเดีย รวมฮิตเพลงดัง 2 สไตล์ [In Baruding 24 The Indian Style Folk Songs, 2 Style Top Hit] (CD). Pattani: Ibu Tinga Lubae.

Baruding. (2011). กาเซะดาแล 3310 [Kasih Dalae 3310]. ใน บินเดี่ยว 27 สุดยอดดิเกร์มิวสิค บารูดิง [In To go it alone 27, The Best Modern Dikir Music of Baruding] (CD). Pattani: Sound Star Music.

Baruding. (n.d.). อีบูตีงาลูแบ [Ibu Tinga Lubae]. ใน รวมเพลงฮิตบารูดิง [In Top Hits of Baruding] (CD). Pattani: Sound Star Music.

Bundhuwong, C. (2017). Religious Life and Status and Role of “Kampong Women” in a Melayu - Muslim Village of Southernmost Thailand. Thammasat Journal, 36(3), 217 - 241.

Buranajaroenkij, D. (2018). ผู้หญิงกับกระบวนการสันติภาพชายแดนใต้ [Women and the Deep South Peace Process]. Pattani: Peace Resource Collaborative (PRC.).

Cha-umpruek, R. (1981). The Role of Thai - Muslim Women in Rusamilae Village. Rusamilae Journal, 8(1), 54 - 58.

Chopper, M. (n.d.). รวมเพลงยอดนิยม มะเย็ง ช็อปเปอร์ [Best Songs of Mat Jen Chopper] (CD). Pattani: Sound Star Music.

Felski, R. (1995). The Gender of Modernity. London: Harvard University Press.

Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. United Kingdom: SAGE Publications.

Ieosiwong, N. (2010). วัฒนธรรมมลายูนอกมุมมองฟอสซิล [A New Perspective on Melayu Culture]. Rusamilae Journal, 31(3), 35 - 40.

Kama, N. & Yamirudeng, M. (2011). Language Maintenance and The Preservation of Ethnic Identity: A Case of Malay Muslims in Southern Thailand. Journal of Islam in Asia, Suppl(3), 297 - 308.

Marddent, A. (2006). From Adik to Mo’ji: Identities and social realities of Southern Thai people. Kyoto Review of Southeast Asia, 1 - 25.

Marddent, A. (2017). ทบทวนสถานะความคิดสตรีอิสลาม [The Concept of Islamic Feminism: A Review]. The Thammasat Journal of History, 4(1), 62 - 113.

Paruchakul, W. (2014). เพลงดิเกร์มิวสิคในมุมมองของดีเจชายแดนใต้ “เปาะซูลี” ชาลี เร็งมา [Modern Dikir Music in Perspective of Pok Suli - Chali Rengma]. Rusamilae Journal, 35(1), 39 - 44.

Pataeraya, M. (n.d.). บีนิงบอเราะห์ [Bining Boroh]. ใน ปูโจ๊ะปากู [In Puco Paku] (CD). Pattani: Sound Star Music.

Pataeraya, M. (n.d.). ฮาเลาะกือบีนิง [Haloh Ke Bining]. ใน ปูโจ๊ะปากู [In Puco Paku] (CD). Pattani: Sound Star Music.

Pimpaiboon, K. (2017). การเปลี่ยนแปลงทางสังคมและการเมืองในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้ ระหว่าง พ.ศ. 2521 - 2532 [Social and Political Changes in the Three Southern Border Provinces of Thailand, 1978 - 1989]. (Master’s thesis, Chulalongkorn University).

Pohteh, K. (n.d.). แตเงาะดูนียอ [Taengok Dunia] (CD). Pattani: Sound Star Music.

Prachuabmoh, C. (1980). The Role of Woman in Maintaining Ethnic Identity and Boundaries: A Case of Thai - Muslims (the Malay Speaking Group) in Southern Thailand. (Ph.D. Dissertation, University of Hawaii).

Pragardwuthisarn, C. (2020). หญิงร้ายในกายงาม: ความเป็นหญิงกับวิกฤตความเป็นสมัยใหม่ในสังคมไทย [Evil Woman in a Beautiful Body: Femininity and the Crisis of Thai Modernity]. Bangkok: Faculty of Arts, Chulalongkorn University.

Saengthong, P. (2011). Modern Dikir Music กับอีกตัวตนของคนปัตตานี [Modern Dikir Music and Self of Pattani People]. Art and Culture Journal, 32(6), 72 - 75.

Saengthong, P. (2014). จาก “เพลงดิเกร์บานอ” สู่ “เพลงดิเกร์สมัยใหม่” การนิยามตัวตนของคนชายแดนใต้ในบริบทสมัยใหม่ [From Dikir Bano to ‘Modern Dikir Music’ and Definition of Southern Thai People in Modern Context]. Rusamilae Journal, 35(1), 12 - 28.

Saengthong, P. (2015). ดังดุตและลาบานูน [Dangdut and Labanoon]. Rusamilae Journal, 36(2), 4 - 6.

Sa-idi, A., Nakachart, K., Jitpiromsri, S., Nilchan, S. and King Y, D. (1993). Women in Rural, Southern Thailand: A Study of Roles, Attitudes and Ethno Religious Differences. Southeast Asian Journal of Social Science, (21)1, 93 - 94.

Sainui, S. (2014). Malay Muslim Women's Movements: The Construction of Social Space. In Settamalinee, S., Muslim Youth and the Modern World. Bangkok: The Thailand Research Fund (TRF).

Salae, R. (2001). การปฏิสัมพันธ์ระหว่างศาสนิกที่ปรากฏในจังหวัดปัตตานี ยะลา และนราธิวาส [The Interaction Among Religious Adherents as Found in Pattani]. Bangkok: The Thailand Research Fund (TRF).