Dance Movement Manner and Postures in the Role of Female Characters: Boonnak Tantranon’s Wisdom on Thai Classical Dance

Main Article Content

Kittisak Kerdarunsuksri

Abstract

The purpose of this research is to study the female characters’ dance techniques of Boonnak Tantranon in terms of movement manner and postures. For this study, the performances of Mekkhala-Ramasun, Dorrasa Baela and Manora Buchayan are selected. The findings are that Boonnak Tantranon is one of the dance artists whose skill of female character-oriented dance movement are excellent. She possesses the dance style and manner of Nang Kasat (royal or noble female character). As Boonnak was trained by several court-dance masters, especially Thanpuying Paew Sanithwongseni and Jamriang Putpradab, her dance movement manner and postures were to a great extent influenced by these two great masters in Thai dance, and later developed to her own identity. The study of the three performances finds that Boonnak’s
prominent characteristics of dance style are: 1) the elegant and suave movement in the traditional style of noble female character deriving from the perfection of dance movement as well as the accurate and harmonious use of all parts of body in dancing; 2) the accentuating of rhythm and beat with parts of body which helps dance postures clearer and more powerful, and enables the postures to communicate their meanings; 3) the use of facial and gesture expression to communicate the characters’ feelings. These help her performances of Thai dance highly impressive.

Article Details

How to Cite
Kerdarunsuksri, K. (2019). Dance Movement Manner and Postures in the Role of Female Characters: Boonnak Tantranon’s Wisdom on Thai Classical Dance. University of the Thai Chamber of Commerce Journal Humanities and Social Sciences, 38(4), 153–170. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/utccjournalhs/article/view/176766
Section
Research Articles

References

คึกฤทธิ์ ปราโมช, หม่อมราชวงศ์. 2541. นาฏศิลป์ไทย. ใน ม.ร.ว.คึกฤทธิ์ ปราโมช (บรรณาธิการ). ลักษณะไทย. (น. 36-67). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ไทยวัฒนาพานิช.

บุนนาค ทรรทรานนท์ นางเอกตลอดกาลของกรมศิลปากร.(2518, พฤศจิกายน-ธันวาคม) อนุทินคู่ชีวิต ดารา-นักร้อง.2(20), 41-48.

ประทิน พวงสำลี. (2514).หลักนาฏศิลป์. พระนคร: ไทยมิตรการพิมพ์.

พุทธเลิศหล้านภาลัย, พระบาทสมเด็จพระ. (2498). บทละครเรื่อง อิเหนา. พระนคร: คุรุสภา.

สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2534, 1 กรกฎาคม.) คุณครูบุนนาค ทรรทรานนท์ อมตนาฏศิลปินไทย. ไทยรัฐ, น. 17.

อาคม สายาคม. (2525). ฝึกหัดละครหลวงในรัชสมัยพระบาทสมเด็จพระปกเกล้าเจ้าอยู่หัว. ในรวมงานนิพนธ์ของนายอาคม สายาคม ผู้เชี่ยวชาญนาฏศิลป์ กรมศิลปากร (น.52-60). กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร