The Intertextuality of Time and Space in Cross-Media Creation of “Love Recipe”

Main Article Content

Nilobon Vongpattaranon

Abstract

This qualitative research is aimed to explore the intertextuality of time, space and meaning between a Thai television drama and musical theater cross-media creation called “Soot Saneha” (Love Recipe). Ethnography method is applied to this research. The results of this research revealed that the intertextuality of time consisted of set time, event time and symbolic time. The construction of time and space in musical play was adapted from television editing code, consequently, six following techniques were integrated 1) Split Screen 2) Flash Back 3) Inner Extension 4) Re-entry 5) Multiple Entrance 6) Ensemble. Lastly, the intertextual-Meaning of food is translated through the songs in musical play.

Article Details

How to Cite
Vongpattaranon, N. . (2020). The Intertextuality of Time and Space in Cross-Media Creation of “Love Recipe”. University of the Thai Chamber of Commerce Journal Humanities and Social Sciences, 40(3), 120–136. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/utccjournalhs/article/view/240676
Section
Research Articles

References

กาญจนา แก้วเทพ. (2553). สัมพันธบท (Intertextuality) เหล้าเก่าในขวดใหม่ในสื่อสารศึกษา: แนวพินิจใหม่ในสื่อสารศึกษา. วารสารนิเทศศาสตร์, 27(2), 1-29.

เกรียงชัย รุ่งฟ้าใหม่, และศรัญญา ศรีทองมาศ. (2562). ความสำเร็จอย่างยั่งยืนของโฮมสเตย์จากมุมมองผู้นำชุมชนโฮมสเตย์ 4 ภูมิภาคของไทย. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยหอการค้าไทย มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 39(3), 106-120.

ชุติมา มณีวัฒนา. (2559). แซมมวล เบกเกตต์กับการตีความที่ไร้ขอบเขต. ใน การประชุมวิชาการด้านศิลปกรรมระดับชาติครั้งที่ 1 “ศิลปกรรมศาสตร์กับสังคมและวัฒนธรรมร่วมสมัย” (น.61-67). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา.

ซูไรมาน เวศยาภรณ์. (2541). งานฉากละคร 1. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

มัทนี รัตนิน. (2546). ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับศิลปะการกำกับการแสดงละครเวที. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2543). การศึกษาแนวทางการบริหารและรูปแบบการจัดองค์กรทางศิลปะและวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ: ม.ป.พ.

Aronson, A. (2013). Time and space on the stage. Performance Research, 18(3), 84-94.

Creswell, J. W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.

Geertz, C. (1973). Thick description: Toward an interpretive theory of culture. In C. Geertz (Ed), The interpretation of cultures: Selected essays (pp 3-30). New York, NY: Basic Books.

Kristeva, J. (1980). Desire in language: A semiotic approach to language and art.New York: Columbia University Press.

Schechner, R. (2002). Performance studies: An introduction. London, England: Routledge.