Boon Luang tradition and Phi Ta Khon Festival, Dan Sai District, Loei Province: The functions of Invented Tradition in the COVID-19 crisis

Main Article Content

Theerapat Khumting
Pakpoom Sookcharoe

Abstract

This research aims to study the function of Boon Luang tradition and Phi Ta Khon
Festival, Dan Sai District, Loei province in the situation of COVID-19 by collecting information
from documents, textbook and hearsay from local speakers that related to Boon Luang tradition
and Phi Ta Khon Festival. The Boon Luang tradition and Phi Ta Khon Festival of Dan Sai District,
Loei Province of Thailand held in June 2020. The information was analyzed according to concept
of The Invented Tradition Theory in descriptive writing. The results showed that Boon Luang
tradition and Phi Ta Khon Festival has five functions in the situation of COVID-19, which are,
firstly, reflecting the original Boon Luang traditional and Phi Ta Khon Festival, secondly,
represents to scaring and need to safety from COVID-19, third, contributes to the acceptance
of the social practice pattern, fourth, entertain and encourage the local people, and fifth, inherit
and educate the making of Phi Ta Khon costumes for people in the upcoming generations.
The functions reflex to behavior adjusting integrating accordingly and follow by provision in the
COVID-19 crisis.

Article Details

How to Cite
Khumting, T. ., & Sookcharoe, P. . (2021). Boon Luang tradition and Phi Ta Khon Festival, Dan Sai District, Loei Province: The functions of Invented Tradition in the COVID-19 crisis. University of the Thai Chamber of Commerce Journal Humanities and Social Sciences, 41(1), 21–36. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/utccjournalhs/article/view/243533
Section
Research Articles

References

กระทรวงสาธารณสุข. (2563). คู่มือการปฏิบัติตามมาตรการผ่อนปรนกิจการและกิจกรรมเพื่อป้องกันการ

แพร่ระบาดของโรคโควิด-19 สำหรับประเภทกิจการและกิจกรรม กลุ่มที่ 1. กรุงเทพฯ: อักษรกราฟ ฟิคแอนด์ดีไซน์.

ชาลินี บริราช. (2563, สิงหาคม). อ. ด่านซ้าย จ.เลย เทศกาลผีตาโขน ผีไทยที่ดังไกลถึงเวทีโลก. นิตยสาร Creative Thailand, 11(6), 24 – 27.

ไทยโรจน์ พวงมณี. (2554). การศึกษาอัตลักษณ์ประเพณี ผีตาโขน ประเพณี ผีขนน้ำ และประเพณีแห่ต้น

ดอกไม้: การออกแบบสร้างสรรค์ชุดการแสดง สำหรับการนำเสนอภาพลักษณ์การท่องเที่ยวจังหวัด

เลย (รายงานผลการวิจัย). กรุงเทพฯ: กระทรวงวัฒนธรรม, กรมส่งเสริมวัฒนธรรม.

ศิราพร ณ ถลาง. (2558). ประเพณีสร้างสรรค์ในสังคมไทยร่วมสมัย. กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร.

ศูนย์บริหารสถานการณ์การแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา 2019. (2563). ข้อมูลสถานการณ์การ

ติดเชื้อ COVID-19. สืบค้นเมื่อ 6 มกราคม 2564, จาก http://www.moicovid.com /06/01/2021/uncategorized/2362/

เอกรินทร์ พึ่งประชา. (2545). พระราหู: “ประเพณีประดิษฐ์” แห่งวัดศีรษะทอง. (วิทยานิพนธ์ปริญญา

มหาบัณฑิต ไม่ตีพิมพ์). มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, กรุงเทพฯ.

เอกรินทร์ พึ่งประชา. (2548). ผีตาโขน นิยามและความหมายเบื้องหลังหน้ากาก. วารสารดำรงวิชาการ มหาวิทยาลัยศิลปากร, 4(1), 110-119.