The Buddhist Interpretation and the Construction of Public Facilities in Buddhism: A Case Study of Ariyamak Dharma Practice Hall, Weluwan Park, Phutthamonthon, Nakhon Pathom Province

Main Article Content

Direk Duangloy
Mallika Phumathon
Phrapalad Raphin Buddhisaro

Abstract

The purpose of this article is to study the interpretation of Buddhism and the Buddhist constructions. The method of study was document study from research papers and observation from buildings in Buddhism. The results of the study showed that construction of buildings in Phutthamonthon area is a construction due to the ideals and ideas of Buddhism. It is a construction that related to Buddhism age of 2500 years. When specifically to the Weluwan Park which is the location of Sala Ariymakkha Hall, it is a creation that combines with the concepts and principles of Buddhism. The building construction of 8 pavilions, and each of which has six corners with beams as laths made of wood, 3 holes, 12 spokes, there are three partition lobes for two holes in relation to the doctrine of Noble Eightfold Path, Disà 6, the Threefold training or Triple Gem, etc. Buddhist principles are harmonized and integrated between Buddhist buildings and doctrines.

Article Details

Section
Academic Articles

References

กฤษฎา อานโพธิ์ทอง. (2553). วัด การออกแบบพุทธสถานเชิงทอดลอง. วิทยานิพนธ์สถาปัตยกรรม
ศาสตรมหาบัณฑิต (สาขาวิชาสถาปัตยกรรม). บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยศิลปากร.
จักริน จุลพรหม. (2556). หอไตรวัดเทพธิดาราม-Hall of the Triple Holy Scriptures at Wat Thepthidaram. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยหอการค้าไทย. 35(3) กรกฎาคม -กันยายน 2556: 201-215.
จิราพร ขุนศรี ณัฏฐวัฒน์ ตั้งปฐมวงศ์ เกศกนก ชุ่มประดิษฐ์. (2561). การสื่อสารพุทธศาสนาผ่านตราธรรมจักร: กาลเวลา ความหมาย และคุณค่า-Buddhism Communication through Dhammacakka: Timing, Meaning and Value. วารสารนิเทศศาสตร์คณะวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย. 1(2) พฤษภาคม - สิงหาคม 2561: 68-89.
ฉลองเดช คูภานุมาต. (2557). การศึกษาแนวคิดคติจักรวาลวิทยาในพระพุทธศาสนาจากงานจิตรกรรมล้านนาเพื่อการสร้างสรรค์ศิลปะร่วมสมัย. วารสารมหาวิทยาลัยศิลปากร. 34(3) กันยายน - ธันวาคม 2557: 17-42.
ฉลองเดช คูภานุมาต. (2017). แนวคิดมหาปุริสลักษณะพุทธปฏิมาศิลปะไทลื้อ เพื่อการสร้างสรรค์ศิลปะไทยร่วมสมัย (The Concept of Marks of the Great Man Buddha Image in Tai Lue Art For Contemporary Thai Arts Creation). วารสารมหาวิทยาลัยศิลปากร. 37(2) พฤษภาคม-สิงหาคม 2017: 105-130.
ฉลองเดช คูภานุมาต. (2561). จิต–จักรวาล: การสร้างสรรค์ศิลปะร่วมสมัยให้เป็นสื่อสร้างสำนึกทางศีลธรรม. วารสารวิจิตรศิลป์. 9(1) มกราคม - มิถุนายน 2561: 44-94.
สัณฐิติ ยรรยงเมธ. (2016). การประเมินโครงการอบรม เศรษฐีน้อยพอเพียง ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาตอนต้น (ชั้นประถมศึกษาปีที่ 1-3) โรงเรียนวัดเวฬุวัน ตำบลบางพูด อำเภอเมืองจังหวัดปทุมธานี. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต. 10(2) 2016: 73-84.
สุชาติ บางวิเศษ, สมชาย ลำดวน, มนตรี ศรีราชเลา. (2017). ศูนย์ปฏิบัติธรรมสวนเวฬุวัน จังหวัดขอนแก่น: บทบาทการจัดกิจกรรม การปฏิบัติธรรมกรรมฐานของพระธรรมสิงหบุราจารย์ (จรัญ ฐิตธมฺโม) ที่ส่งผลต่อการพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมอย่างยั่งยืน. วารสารวิทยาลัยบัณฑิตเอเซีย. 7(1) 2017: 157-165.
Pay Phyo Khaing Sonyot Weerataweemat. (2016). สถาปัตยกรรมพระไตรปิฎกและคติกษัตราธิราชพุทธศาสนาในรัชสมัยพระเจ้ามินดง Tripitaka Architecture and Buddhist Kingship in the Reign of King Mindon. วารสารวิชาการ. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น. 15(1): มกราคม - มิถุนายน 2016: 37-58.