The Four Noble Truths and Problems Solving in Thai Society

Main Article Content

Kidsana Thadabodin
Phramaha Chiravat Kantawanno

Abstract

The purpose of this article is The Four Noble Truth and social problem solving. This is qualitative research done by studying academic documents.  It was found that the social problem remedy needs to use The Four Noble Truth for help problem remedy by use Threefold Learning which it is the noble Eightfold Path in Dukkhanirodhagāminīpaipadā–Ariyasacca. Problem remedy need to know duty in The Four Noble Truth both Saccañāna Kiccañāna Katañāna and make Threefold Learning: training in higher morality by use the Five Precepts: to abstain from killing, to abstain from stealing, to abstain from sexual misconduct, to abstain from false speech, to abstain from intoxicants causing heedlessness and training in higher mentality and training in higher wisdom. When men make Threefold Learning, the social problem will be solved.

Article Details

Section
Academic Articles

References

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2557). พุทธธรรม ฉบับปรับขยาย. พิมพ์ครั้งที่ 39.กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2558). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม พิมพ์ครั้งที่ 30. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ผลิธัมม์.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2554). แก่นแท้ของพระพุทธศาสนา. พิมพ์ครั้งที่ 17. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ผลิธัมม์.

พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). (2547). ทุกข์สำหรับเห็น แต่สุขสำหรับเป็น. กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.

พระวิชัย โพธิ์นอก. (2550). อวิชชาในพระสุตตันตปิฎกที่มีผลต่อปัญหาและแนวทางแกไขปัญหาในสังคมไทย. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาไทยศึกษา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยราชภัฎธนบุรี.

พระพงศ์พิณันป์ ปิ่นพาน. (2564). แนวความคิดในการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ตามหลักไตรสิกขา. โดย พันโท อเนก คงขุนทด. วารสารศิลปะการจัดการ. (5) 1 มกราคม - เมษายน, 170-171.

พิเชฐ ทั่งโต. (2559). พุทธธรรมกับการป้องกันปัญหาการทุจริตคอร์รัปชันในสังคมไทย. วารสารจันทรเกษมสาร. (22) 43 กรกฎาคม – ธันวาคม 2559, 3.

จารุวรรณ สุขุมาลพงษ์. (2556). แนวโน้มของคอร์รัปชันในประเทศไทย (The Trend of Corruption in Thailand)”. รายงานวิจัย. กรุงเทพฯ: สำนักงานเลขาธิการสภาผู้แทนราษฎร.

วสันต์ ชัยลา. (2554). การมีส่วนร่วมของประชาชนตามโครงการชุมชนและมวลชนสัมพันธ์. วิทยานิพนธ์รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์. คณะรัฐประศาสนศาสตร์: มหาวิทยาลัยราชภัฎบ้านสมเด็จเจ้าพระยา.

วิทยากร เชียงกูล. (2549). แนวทางปราบคอร์รัปชั่นอย่างได้ผล. กรุงเทพฯ: สายธาร.

สุรพล ศรีวิทยา. (2558). หลักนิติธรรมกับการสร้างความปรองดองสมาฉันท์ โดยแนวทางพุทธวิถีในสังคมไทย”. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร. (3) 2 กรกฎาคม – ธันวาคม, 20-22.

สุมานพ ศิวารัตน์. (2560). การพัฒนาคุณภาพชีวิตด้วยไตรสิกขา. วารสารสถาบันวิชาการป้องกันประเทศ. (8) 1 มกราคม - เมษายน 2560, 44.

สำนักงานคณะกรรมการป้องกันและปราบปรามยาเสพติด. (2552). ผลการปราบปรามยาเสพติดทั่วประเทศประจำปี พ.ศ. 2555. กรุงเทพมหานคร: บางกอก บล็อก.

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2554). แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติฉบับที่ 9. กรุงเทพมหานคร: คุรุสภาลาดพร้าว.

สำนักยุทธศาสตร์ สำนักงาน ปปส. (2554). กรอบแผนปฏิบัติการและแก้ไขปัญหายาเสพติด ปี 2559. สืบค้นเมื่อ วันที่ 15 มกราคม 2563 จาก http://www.ppb.moi.go.th [16 กันยายน].

สำนักงานตำรวจแห่งชาติ. ( 2554). รายงานสถิติอาชญากรรม. สืบค้นเมื่อ วันที่ 15 มกราคม 2563 จาก http://www.rtpoc.police.go.th/file2.php?f=5 [5 ตุลาคม].

Peter Harvey. (2000). An Introduction to Buddhist Ethics: Foundations, Values and Issues. Cambridge: Cambridge University University Press.