Buddhist Ethics on Killing with the case of death penalty

Main Article Content

Phra Tanakit Khemathammo
Phramaha Yutthana Narajettho

Abstract

This article presents the concept of Buddhist ethics in the case of the death penalty. The objective is to study the concept and analysis of panatibat in Buddhist ethics versus the concept of international theory base on the death penalty. The results of the study showed that Buddhist ethics aims to use non oppression as a guarantee of social peace. The death penalty is the highest penalty level to punish on prisoners live. It is a legal process in which the state punishes a person who commits a crime by means of various method to destroy life or to kill, on the purpose of eliminate the perpetrator from society completely. Whether or not the execution was a panatipat. There is a diagnostic criterion regarding the killing of animals according to Buddhist principles that having the intent to kill is a panatibat, on the contrary, there is no intent to kill, not counting as a panatibat.

Article Details

Section
Academic Articles

References

สำนักข่าวไทย. (2565). สถิตินักโทษประหาร. สืบค้นข้อมูลเมื่อวันที่ 1 พฤศจิกายน 2565 จาก https://tna.mcot.net/tna-477838.

คณะกรรมการสิทธิมนุษยชนแห่งชาติ. (2557). โทษประหารชีวิตในประเทศไทย คณะกรรมการสิทธิมนุษยชนแห่งชาติ. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานคณะกรรมการสิทธิมนุษยชนแห่งชาติ.

พระวิสิทธิ์ ฐิตวิสิทฺโธ (วงค์ใส). (2564). โทษประหารชีวิต: ใครมีสิทธิ์ ชีวิตเป็นของใคร. วารสารบัณฑิตแสงโคมคำ วิทยาเขตเชียงใหม่, 6(1): 109.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

วิศิน อินทสระ. (2527). หลักคำสอนสำคัญในพระพุทธศาสนา. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฎราชวิทยาลัย.

วันชัย ศรีนวลนัด. (2557). “โทษประหารชีวิต หลักคิดด้านสิทธิมนุษยชน”. เอกสารวิชาการส่วนบุคคล. หลักสูตรหลักนิติธรรมเพื่อประชาธิปไตย. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานศาลรัฐธรรมนูญ.

สมเด็จพระมหาสมณเจ้ากรมพระยาวชิรญาณวโรรส. (2538). เบญจศีลและเบญจธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 15. นครปฐม: โรงพิมพ์มหามกุฎราชวิทยาลัย.

สมาคมสิทธิเสรีภาพของประชาชน. (2548). โทษประหารชีวิตในประเทศไทย. กรุงเทพฯ: มาสเตอร์เพรส.

สุพจน์ สุโรจน์. (2550). ทฤษฎีการลงโทษและแบบการลงโทษ. เอกสารการสอน ชุดวิชาอาชญาวิทยาและทัณฑวิทยา. นนทบุรี: มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

แสง จันทร์งาม. (2521). พุทธศาสนวิทยา. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์บรรณาคาร.

อุทัย กมลศิลป์. (2561). “การศึกษาวิเคราะห์แนวคิดพุทธจริยศาสตร์กับการลงโทษประหารชีวิต”. ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาปรัชญา. บัณฑิตวิทยาลัย มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.