The Identity Extraction of Natural and Cultural Landscape Through the Color Valuation for Designing the Color Palettes of Nakorn Ratchasima Province
Main Article Content
Abstract
This research article aims to study about natural landscape, cultural landscape, and way of life of Nakhon Ratchasima Province leading to the process of color’s identity extraction to design the identity color palette of Nakhon Ratchasima Province, including the creation of visual communication art from the palette. This research is quasi-experimental method by documentary studying, field studying, and collecting samples of raw materials into the process of identity extracting by color extraction and color valuation, and color palette design. The result is use for the furthering graphic design process and art creation processes that can communicate the area’s identity. This will lead to the creation of conservative value for the area of Nakhon Ratchasima.
The study found that The Mun River is a natural resource that plays a very important role for the local people both in the context of their way of life and their culture. The extraction of soil and stone materials in the Mun River have a wide range of shades. A natural brown pigment with a variety of shades can be obtained. In the process of color valuation to design the palette of identity, the researchers selected six shades with different tones and weights to create a color palette named 'Lum Mun' consisting of Black Clay, Burnt Umber, Burnt Sienna, Brown, Yellow Clay and Sandy Soil. Each shade in the palette is designed to be used by artists and designers in their further design and artworks that meets the requirements of the art composition, whether it is a dimension of balance, rhythmic, emphasis, unity, and harmony. In the creation of visual communication, the artworks can bring emotions, empathy, and aesthetic perception of the audiences.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของวารสารวิชาการสถาบันพัฒนาพระวิทยากร
ข้อความที่ปรากฎอยู่ในบทความที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสาร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความ และข้อคิดเห็นนั้นไม่ถือว่าเป็นทัศนะและความรับผิดชอบของกองบรรณาธิการวารสารวิชาการสถาบันพัฒนาพระวิทยากร
References
ณรงค์ชัย ปิฎกรัชต์. (2562). ทฤษฎีการสร้างสรรค์ศิลป์. วารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 6(2), 234-248.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2550). การศึกษาทั่วไปเพื่อสร้างบัณฑิต. สืบค้นเมื่อ 20 ธันวาคม 2565 จาก https://www.watnyanaves.net/en/book-content-index/40
เกรียงไกร ธารพรศร. (2562). Lanna Chrome TM เฉดสีธรรมชาติที่เป็นเอกลักษณ์ของล้านนา. นิตยสารราชมงคลล้านนา. 11, 34-37
วิกิพีเดีย สารานุกรมเสรี.(2565). จังหวัดนครราชสีมา. สืบค้นเมื่อ 18 พฤศจิกายน 2565 จาก https://th.wikipedia.org/wiki/จังหวัดนครราชสีมา
สงวน รอดบุญ. (2524). ศิลปะกับมนุษย์. พิมพ์ครั้งที่ 3 ฉบับแก้ไขเพิ่มเติม. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์การศาสนา.
สารสนเทศท้องถิ่นนครราชสีมา มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารี. (2565). เครื่องปั้นดินเผาด่านเกวียน-อ่างดินเผา. สืบค้นเมื่อ 18 พฤศจิกายน 2565 จาก https://nm.sut.ac.th/koratdata/?m=detail&data_id=3239
ศศินา ภารา. (2550). ทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม. กรุงเทพมหานคร: ส. เอเชียเพรส.
ศูนย์ส่งเสริมอุตสาหกรรมภาคที่ 6. (2554). เกี่ยวกับหน่วยงานศูนย์สนับสนุนและช่วยเหลือเอสเอ็มอี (SSRC) คลังความรู้การเสริมสร้างวัฒนธรรมองค์กร. สืบค้นเมื่อ 25 ธันวาคม 2565 จาก https://ipc6.dip.go.th/th
School of Changemakers. (2565). การสูญหายของอัตลักษณ์ท้องถิ่น. สืบค้นเมื่อ 20 ธันวาคม 2565 จาก https://www.schoolofchangemakers.com/knowledge/36055/