The Creation of Mixed Media Art Through the Concept of Thai Society’s Proletariat

Main Article Content

nutpisit pubkajon
Preecha Pun-Klum

Abstract

This research article aims to study the lifestyle and overall context of the working class in Thai society in order to gain knowledge in the process of creating works. To study the proletariat in the context of art for management in media art and highlighting artistic elements that can create awareness of Conditions of life, society, and status of the working class in Thai society. and to create mixed media art installations that can promote emotional experiences for others and can promote and support principles in line with the goals of sustainable urban development by means of documentary research and interviews. behavior observation. Results of the study found that: 1. Construction workers lead a simple life. And the taste in buying consumer goods and products is all determined by economic factors. In the level of product quality and what the researcher found important to the workers is the ability in the field of craftsmanship, repair work and various construction techniques or the wisdom of the workers, which is very useful and valuable to the knowledge of others. 2. The technique of tying ropes with bamboo, which is a specific method for building bamboo scaffolding in construction work, is something that is commonly found in the context of construction work in Thai society. Therefore, it is used as a technique for creating works, as well as selecting materials and designing the shape of the works, which can create works and arrange works in an urban context that reflects the lifestyle, society, status, and occupation of the working class in Thai society. 3. There were 5 sets of mixed media installation works, namely, occupation, housing, food, education, medicine and treatment, which can reflect the content of the working-class context.

Article Details

Section
Research Articles

References

สำนักงานสภาพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2565). เป้าหมายการพัฒนาที่ยั่งยืน. สืบค้นข้อมูลเมื่อ 3 มีนาคม 2566 จาก https://sdgs.nesdc.go.th/

โอชนา พูลทองดีวัฒนา. (2556). “สุนทรียศาสตร์ตะวันตก: พัฒนาการของการแสวงหาคาตอบเกี่ยวกับ ศิลปะและความงาม”. วารสาร Veridian E Journal สาขามนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์และศิลปะ มหาวิทยาลัยศิลปากร, 6(4): ช-ด.

ธเนศ วงศ์ยานนาวา. (2552). การรวมศูนย์ศิลปะของการกระจายตัวของศิลปะและการเมือง: จากภาวะหลังสมัยใหม่สู่สภาวะสมัยใหม่ ในศิลปะกับภาวะสมัยใหม่: ความขัดแย้งและความลักลั่น. กรุงเทพ: โรงพิมพ์ภาพพิมพ์.

ฉัตรชนก ชัยวงศ์. (2564). บทความ: groundcontrol: Olafur Eliasson ศิลปินผู้ยกน้ำแข็งจากกรีนแลนด์และสร้างดวงอาทิตย์ในมิวเซียม. สืบค้นข้อมูลเมื่อ 3 มีนาคม 2566 จาก https://groundcontrolth.com/blogs/aoba-olafur-eliasson

พิสณฑ์ สุวรรณภักดี. (2564). “ศักยภาพของวัตถุสำเร็จรูปและวัสดุเก็บตกต่อความทรงจำระดับปัจเจกกับความทรงจำร่วมของคนในสังคม กรณีศึกษาจากผลงานของ โจเซฟ บอยส์ และ มารีนา อบราโมวิก”. วารสาร Veridian E Journal สาขามนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และศิลปะ มหาวิทยาลัยศิลปากร, 12(6): 2076-2092.

วรเทพ อรรคบุตร และคณะ. (2565). ภาพตัวแทนท้องถิ่นในศิลปะสื่อผสมของมณเฑียร บุญมา. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 41(2): 95-102.

Olafur Eliasson. (2014). Ice Watch. สืบค้นข้อมูลเมื่อ 3 มีนาคม 2566 จาก https://olafureliasson.net/artwork/ice-watch-2014/