A model for solving the crisis of Thai monk’s faith on Buggalappasãtasutta

Main Article Content

damrong Sampawong
Phramaha Chiravat Kantawanno

Abstract

This article aims to present a model for solving the crisis of faith in monks on Buggalappasãtasutta. by using studies from documents Related books and articles the study found that Buddhists should not be attached to themselves. or sacred objects to adhere to the true Dharma If the person is seized When a monk makes a mistake, moves a monastery, passes away, and dies, he will not pay attention to the Sangha. And the Sangha should supervise those who are ordained to be in the framework of the Dharma and Discipline, to supervise their conduct so that they do not go outside the Dharma outside the Discipline. in order to prevent critics for negative image that will occur in the future. The four companies of Buddhism should believe in the true Dharma. Train yourself by teaching the Buddha Dharma to understand fully. Look at benefits as virtues that will occur more than personal interests. A person should have faith and wisdom. see the truth before believing should be neutral not too greedy Faith coupled with wisdom. Confidently bring the Buddha Dharma to refine one's mind When there is news of some monks in the negative, we should look at ourselves that we are not perfect yet we still need to train ourselves. Make your mind free from 4 prejudices, stay with yourself, look at yourself, purify yourself.

Article Details

Section
Academic Articles

References

ตีรณ พงศ์มฆพัฒน์. (2559). พระภิกษุในพระพุทธศาสนา. สืบค้นเมื่อวันที่ 1 มีนาคม 2565 จาก https://www. matichon.co.th.

พระครูวินัยธรษัฎฐพรรษ อคฺคธมฺโม (ณ น่าน). (2564). ชาวพุทธกับวิกฤติศรัทธา. วารสารพุทธมัคค์ ศูนย์วิจัยธรรมศึกษา สํานักเรียนวัดอาวุธวิกสิตาราม. (6)2, 244-257.

พระครูโพธิสุตาทร (อุดมอภิวฑฺฒโน). (2562) ศรัทธาเป็นเครื่องข้ามโอฆะ. วารสาร มจรปรัชญาปริทรรศน์. (2)2, 95-110.

พระมหาณัฐวุฒิ ถิรธมฺโม และพระมหาวิโรจน์ คุตฺตวีโร. (2564). ศึกษาเปรียบเทียบสิกขาบทที่เป็นโลกวัชชะของพระสงฆ์เถรวาทในประเทศไทย. วารสาร มจร บาฬีศึกษาพุทธโฆสปริทรรศน์ (7)1, 135-149.

พระธรรมกิตติวงศ์. (2551). พจนานุกรมเพื่อการศึกษาพุทธศาสน์ อธิบายศัพท์และแปลความหมายคำวัดที่ชาวพุทธควรรู้. กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภาและสถาบันบันลือธรรม.

พระธรรมปิฎก. (2537). เมืองไทยจะวิกฤต ถ้าคนไทยมีศรัทธาวิปริต. สืบค้นเมื่อวันที่ 1 มีนาคม 2565 จาก https://www.payutto.net.

พระมหานัทกฤต ทีปงฺกโร, ขันทอง วัฒนะประดิษฐ์, และ บรรจบ บรรณรุจิ. (2562). รูปแบบการสืบสานวิถีแห่งศรัทธาที่มั่นคงของ ชาวพุทธในสหภาพเมียนมา. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร. (7)4, 1098-1111.

พระมหาเสรีชน นริสสโร (พันธ์ประโคน), ชมกร เศรษฐบุตร, และชาตรี อุตสาหรัมย์. (2558). การป้องกันและแก้ไขปัญหาการละเมิดพระธรรมวินัยของพระสงฆ์ที่ส่งผลต่อวิกฤติศรัทธาของชาวพุทธตามหลักนิติปรัชญา. รายงานวิจัย สถาบันวิจัยพุทธศาสตร์: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระภาวนาวิริยคุณ. (2551). ศรัทธา รุ่งอรุณแห่งสันติภาพ. นครปฐม: รุ่งศิลป์การพิมพ์.

พระอุดมศักดิ์ ปญฺญาวโร (แก้วพันธวงศ์). (2557). ศึกษาการดำเนินชีวิตตามศรัทธาในพุทธศาสนาของชาวพุทธลาว. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ภารดี พูลประภา เอี่ยมเจริญ. (2561). รูปแบบการแก้ไขวิกฤติศรัทธาในพระสงฆ์ตามหลักพระธรรมวินัย. วารสารวิทยาลัยสงฆ์นครลำปาง. (7)1, 25-40.

มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย (2542). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

วศิน อินทสระ (2558). ชาวพุทธกับวิกฤติศรัทธา. กรุงเทพมหานคร: บุญศิริการพิมพ์.

สกุล อ้นมา. (2558). ภาพลักษณ์ของพระสงฆ์ในมุมมองของประชาชนในตําบลแสนสุข อําเภอเมืองจังหวัดชลบุรี. วารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์. (23)21, 1-20.