A Critical Studies in the Law of Kamma and the Attainment of the Dhamma in the Theravada Buddhist Scripture
Main Article Content
Abstract
The doctrines of karma are considered to be related to the attainment of Dhamma or the ultimate goal of religion. In every dimension of Indian religion and philosophy, there are teachings on the subject of karma. And karma can affect the ultimate attainment of own religion. In the Theravada Buddhism is the same. It teaches that an act of will was considered to be a virtuous act and that action such as good deed, or good deed were able to evolve into a discharge from the ethic or Circulation dead. The result of study found that the attainment of the disciples of the disciples or even the Buddha himself was not caused by the actions or karma in this world, but because of karma or actions in the past. So many of them were able to be the result or the total to achieve the cause of this world.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของวารสารวิชาการสถาบันพัฒนาพระวิทยากร
ข้อความที่ปรากฎอยู่ในบทความที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสาร ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความ และข้อคิดเห็นนั้นไม่ถือว่าเป็นทัศนะและความรับผิดชอบของกองบรรณาธิการวารสารวิชาการสถาบันพัฒนาพระวิทยากร
References
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2560). อรรถกถาภาษาภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระสัทธัมมโชติกะ ธัมมาจริยะ. (2538). ปรมัตถโชติกะ สมถกรรมฐานทีปนี. กรุงเทพมหานคร: วัฒนกิจพาณิชย์.
พระอุทัย จิรธมฺโม (เอกสะพัง). (2543). “ทัศนะเรื่องกรรมในพระพุทธศาสนาเถรวาท และปัญหาเรื่องกรรมในสังคมชาวพุทธไทยปัจจุบัน”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระมหาอำนวย อานนฺโท (จันทร์เปล่ง). (2542). “การศึกษาเรื่องการบรรลุธรรมในพระพุทธศาสนาเถรวาท”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระมหาบุญชิต ญาณสํวโร (สุดโปร่ง). (2537). “ศึกษาคุณสมบัติของพระอรหันต์ในพระพุทธศาสนาเถรวาท”. วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหิดล.
พระเกรียงศักดิ์ สิริสกฺโก (ศรีโชติ). (2566). บัณเฑาะก์กับการบรรลุธรรมในทรรศนะพุทธปรัชญาเถรวาท. วารสารวิชาการสถาบันพัฒนาพระวิทยากร, 6(2): 271-283.