DEVELOPMENT OF 3D ANIMATION CARTOON FOR PUBLIC RELATION CASE STUDY: EDUCATIONAL TOUR IN THE DIGITAL BUSINESS PROGRAM, BUSINESS ADMINISTRATION COUSE

Main Article Content

Nuttaya Iam-khong
Theerasak jamnoosart

Abstract

The objective of the research aims to 1) Develop 3D animation cartoon: Educational tour in the digital business program, Business Administration Course. 2) Find the quality of 3D animation cartoon: Educational tour in the digital business program, Business Administration Course. 3) Study the satisfaction of viewers in the 3D animation cartoon: Educational tour in the digital business program, Business Administration Course. The participants in this research were 30 people in high school grade 6 who are interested in 3D animation cartoons.
The research instruments were 1) 3D animation cartoon: Educational tour in the digital business program, Business Administration Course. 2) Interview form for animation cartoon quality experts 3) Questionnaire for the satisfaction of the viewers of animation cartoon.


            The results showed that 1) 3D animation cartoon: Educational tour in the digital business program, Business Administration Course that developed has approximately
5.08 minutes in length consisting of 6 scenes and 2 characters. 2) The media quality evaluation results by experts assess the design stage, develop cartoon animation structure Story:
The expert evaluates the story at a very good level. The quality of the character set design, the content operation within the animation cartoon, motion and sound, the presentation quality is very good level. The appropriateness of the presentation time is good level.
The results of the satisfaction evaluation of the sample who watched the animation cartoon in overall had the very good level. The research shows that young people have turned their attention to presenting educational guidelines through 3D animation cartoon. Which this type of media can create interest and understanding for viewers those are high school students in grade 6 or who interested in the 3D animation cartoon as well.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Research Articles

References

ไทยรัฐออนไลน์. (2562). Thairath entertain. สืบค้นจาก https://www.thairath.co.th/entertain/news/1312012.
ธานินทร์ ศิลป์จารุ. (2552). การวิจัยและวิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติด้วย SPSS. พิมพ์ครั้งที่ 10. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์บิสซิเนสอาร์แอนด์ดี.
นิพนธ์ คุณารักษ์. (2556). การออกแบบบุคลิกลักษณะเพื่อผลิตภาพยนตร์แอนิเมชั่น ประเภทนิยายวิทยาศาสตร์ด้วยทฤษฎีสัญศาสตร์. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตร์ดุษฎีบัณฑิต คณะศิลปกรรมศาสตร์, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
พจน์ศิริทร์ ลิมปินันทน์. (2559). การพัฒนาแอนิเมชั่นนิทานพื้นบ้านในรูปแบบแอนดรอยด์แอพพลิเคชั่นเพื่อสืบทอดให้คนรุ่นหลังอย่างยั่งยืน. วารสารวิจัยเพื่อพัฒนาสังคมและชุมชน มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม ปีที่ 3, 2(6), 1050 - 1161.
พูนศักดิ์ ธนพันธ์พานิช. (2558). เริ่มต้นเรียนรู้การใช้งานโปรแกรม Maya. กรุงเทพฯ: อักษรเงินดี.
สุวิช ถิระโคตร และคณะ. (2560). เจตคติและแรงจูงใจของผู้เรียนในการใช้แอนิเมชั่นเพื่อการเรียนรู้. วารสารวิชาการนวัตกรรมสื่อสารสังคม ปีที่ 5, 2(10), 92 - 101.
Barve. et.al. (2015). Effects of Advertising on Youth (Age Group of 13-19 Years Age). Journal of Mass Communication & Journalism, Volume 5, 260-265. DOI:10.4172/2165-7912.1000260
Goel, D. & Upadhyay, R. (2017). Effectiveness of use of Animation in Advertising: A Literature Review. Int. J. Sci. Res. in Network Security and Communication, Volume 5, 146 - 159.
GamingDose. (2020). Game and Animation Line Today. Retrieved from https://today.line.me/th/pc/article/.
Jeremy, B. G. (1994). Animated Television: The Narratire Cartoon. USA.: Wadswarth.
Moreno L. (2014). The creatiion process of 2D animation movies. Retirieved from https://www.edubcn.cat/rcs_gene/treballs_recerca/2014-2015-02-4-TR_baixa.pdf.
Musa, S., Ziatdinov, R. & Griffiths, C. (2013). Introduction to computer animation and its possible educational applications. Retrieved from https://arxiv.org/abs/1312.1824.
Sorkine-Hornung, A. & Griffiths, K. (2007). Character animation from 2D pictures and 3D motion data. ACM Journal Transactions on Graphics, 26(1).