RECLUSE IS THE DHAMMA OF SUFFICIENCY

Authors

  • Phramaha Weerayuth Kusalacitto Mahachulalongkornrajavidyalaya University, Khon Kaen Campas, Thailand
  • Phramaha Mit Thitapanyo Mahachulalongkornrajavidyalaya University, Khon Kaen Campas, Thailand

Keywords:

Santosa; happiness; Buddhism

Abstract

  The religious meaning of Santosa is contentment, satisfaction with whatever is one’s own and we deserve to get. Another well-known meaning is to stop desire. Santosa has three types: Yathalapha-santosa, Yathabala- santosa, and Yathasaruppa-santosa. Basic goals are to abandon bad deeds, develop oneself, depend on oneself and to seek happiness and the ultimate goal is cessation of suffering.

  Santosa is happiness and satisfaction in people’s minds. It is the opposite way to the greediness, and its supporting moral principles are effort and carefulness. The Santosa results in the great heart and prevents one’s mind from greediness. From the study Tipitaka and the other Theravada Books found that Santosa roots from a Pali word “Suntutthi” which means “the satisfaction in what one possesses”

References

ธนภณ สมหวัง. (2547). สันโดษ สินทรัพย์ที่ต้องแปลงเป็นทุน. กรุงเทพฯ: หนังสือพิมพ์กรุงเทพธุรกิจ.

พระเทพเวที (ป.อ. ปยุตฺโต). (2532). พุทธศาสนากับสังคมไทย. กรุงเทพฯ: มูลนิธิโกมลคีมทอง.

พระธรรมปิฎก (ป.อ.ปยุตฺโต). (2537). เรื่องที่คนไทยควรเข้าใจให้ถูก. กรุงเทพฯ: มูลนิธิพุทธธรรม.

_________. (2538). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลศัพท์. (พิมพ์ครั้งที่ 8). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

_________. (2539). การพัฒนาที่ยั่งยืน. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มูลนิธิพุทธธรรม.

พระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่ภูมิพลอดุลยเดช รัชกาลที่ 9. (2542). พระราชดำรัส เนื่องในโอกาสวันเฉลิมพระชนมพรรษา ณ ศาลาดุสิดาลัย. สืบค้นเมื่อ 23 ธันวาคม 2542. แหล่งที่มา: http://www.women-family.go.th/

family/document/%E0%B8%9E%E0%B8%A3%E0%B8%B0%E0%B8%A3%E0%B8%B2%E0%B8%8A%E0%B8%94%E0%B8%B3%E0%B8%A3%E0%B8%B1%E0%B8%AA.pdf.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตโต). (2546). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลศัพท์. (พิมพ์ครั้งที่ 10). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

_________. (2546). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. (พิมพ์ครั้งที่ 12). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระธรรมธีรราชมหามุนี (โชดก ญาณสิทฺธิ). (2532). มงคล 38. กรุงเทพฯ: หจก.การพิมพ์พระนคร.

พระธรรมโสภณ (ฟื้น ปาสาทิโก). (2519). สันโดษทำให้ไทยล้าหลังหรือ. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ไทยเกษม.

พระพุทธัปปิยเถระ. (2527). รูปสิทธิปกรณ์นิรุติศาสตร์ภาษาบาลี. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์กรมการศาสนา.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2535). พระไตรปิฎกภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาเตปิฏกํ 2500. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

_________. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2524). มังคลัตถทีปนี แปล เล่ม 4. กรุงเทพฯ: มหามกุฏราชวิทยาลัย.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2525). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน. กรุงเทพฯ: อักษรเจริญทัศน์.

วศิน อินทสระ. (2546). ความสุขที่หาได้ง่าย. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์เรือนธรรม.

สมเด็จพระญาณสังวร. (2533). สันโดษ. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์อมรินทร์ปริ้นติ้งกรุ๊ป.

Downloads

Published

2021-04-30

How to Cite

Kusalacitto, P. W. ., & Thitapanyo, P. M. . (2021). RECLUSE IS THE DHAMMA OF SUFFICIENCY. Journal of Buddhist Education and Research (JBER), 7(1), 276–288. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jber/article/view/249482

Issue

Section

Academic Article