Vung Phleng Kar Band : Traditional Wedding Music Band of the Kingdom of Cambodia
Main Article Content
Abstract
There are 2 objectives of this research on Vung Phleng Kar Band: The musical band played in
wedding ceremonies of Cambodia as follows: 1) to study on types of musical instrument and musical
arrangements in Vung Phleng Kar Band; 2) to study on songs played in Vung Phleng Kar Band and
procedures of music playing in weddings. The research methodology of this research was qualitative
research whereas conceptual frameworks and theories were applied. Data were collected by conducting
survey, field research, observation, in-depth interview, and focus group. Obtained data were analyzed
based on the objectives of this research by using Descriptive Analysis based on procedures of research
methodology.
The results revealed that types of musical instrument played in Vung Phleng Kar Band
consisted of 3 types of musical instrument including: 1) plucked string instrument, i.e., Tae Kae
(zither); 2) bowed string instrument, i.e., Trua Sor (treble fiddle) and Trua U (alto fiddle); 3) percussion
instrument, i.e., Khim (Chinese cymbalo), Sa Kua (drum), and Ching (small cup-shaped cymbals).
Moreover, there were also 1-2 singers in Vung Phleng Kar Band. Songs played in Vung Phleng Kar
Band were over than 24 songs and each song had 3 procedures of playing based on wedding
procedures as follows: 1) music before starting wedding ceremony; 2) music played during Chong
Dai ceremony or wedding ceremony; 3) music after Chong Dai ceremony. Vung Phleng Kar Band was
necessary because it was necessary for wedding ceremonies of Cambodia to have music in ceremonies
that had been inherited from the ancient time to present.
Article Details
ข้อกำหนดเบื้องต้นที่ผู้นิพนธ์(ผู้ส่งบทความ) ควรทราบ
1. ผู้นิพนธ์ที่ประสงค์จะลงตีพิมพ์บทความกับวารสาร ตั้งแต่เดือนมกราคม 2563 เป็นต้นไป ให้ใช้รูปแบบใหม่ (Template 2563) โดยสามารถดูตัวอย่างได้ที่เมนู GUIDELINES
2. จะตีพิมพ์และเผยแพร่ได้ ต้องผ่านการประเมินจากผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer Review)
3. การประเมินบทความโดยผู้ทรงคุณวุฒิ (Peer Review) เป็นแบบ Double Blind
4. การอ้างอิงบทความใช้หลักเกณฑ์ APA (American Psychological Association) คลิก
5. บทความถูกปฏิเสธการตีพิมพ์ ไม่ผ่านการประเมิน ผู้นิพนธ์ขอยกเลิกเองหรือชำระเงินก่อนได้รับการอนุมัติ ทางวารสารไม่มีนโยบายการคืนเงิน
References
รัชกฤช คงพินิจบวร. (2554). เพลงการ์ของชาวเขมร กรณีศึกษาวงอุดรเมียนเจ็ย ตำบลโอเสม็ด อำเภอสำโรง จังหวัดอุดรเมียนเจ็ย ประเทศกัมพูชา (วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, กรุงเทพมหานคร.
สุภางค์ จันทวานิช. (2542). การวิเคราะห์ข้อมูลในการวิจัยเชิงคุณภาพ (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร:จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
Kathy, M. (2002). Ritual performativity and music Cambodian wedding music in Phnom Penh (Doctoral Dissertation). Brown University, Island.
Sam, S. (1998). The garland encyclopedia of world music volume 4 Southeast Asia.Chicago: Garland Pub.
. (2002). Musical instruments of Cambodia. Osaka: National Museum of Ethnology Japan.