Developing Chinese Vocabulary Pronunciation Skills Using the Fun Box Game for Grade 11 Students at Phadungnaree School

Main Article Content

Chinnawat Sripol
Chanakan Khumdumrongkiet
Phattarawadee Tabtamart

Abstract

The purposes of this research were: 1) to develop a learning activity of Chinese vocabulary pronunciation skills using the fun box game for grade 11 students at Phadungnaree School with an efficiency criteria of 70/70, 2) to compare the Chinese vocabulary pronunciation skills of grade 11 students after learning with the fun box game against the 70 percent criteria and 3) to study the satisfaction of students toward the learning activity of Chinese vocabulary pronunciation skills using the fun box game. The sample group consists of 38 grade 11 students from seven classes in the second semester of the 2023 academic year at Phadungnaree School, Mahasarakham Province. They were selected through purposive sampling. The research instrument included: 1) three learning activity plans, 2) Chinese vocabulary pronunciation skill tests and 3) a satisfaction questionnaire. The data analysis statistics were percentage, mean (x̅), standard deviation (S.D.) and One-Sample t-test.

The results show that: 1) the effectiveness (E1/E2) of the learning activity of Chinese vocabulary pronunciation skill using the fun box game for grade 11 students was 77.90/74.83, which meets the 70/70 criteria, 2) grade 11 students had Chinese vocabulary pronunciation skill scores after the learning activity exceed the 70% criteria with statistical significance at the .05 level, reaching 74.83 percent of the students and 3) the overall satisfaction of grade 11 students on the learning activity of Chinese vocabulary pronunciation skills using the fun box game was at the highest level (x̅=4.92, S.D.=0.60).

Article Details

How to Cite
Sripol, C., Khumdumrongkiet, C., & Tabtamart, P. . (2024). Developing Chinese Vocabulary Pronunciation Skills Using the Fun Box Game for Grade 11 Students at Phadungnaree School. Journal of Education Rajabhat Maha Sarakham University, 21(3), 59–69. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/edu-rmu/article/view/278361
Section
Research Articles

References

คณินญา ทับเที่ยง และ เก็ตถวา บุญปราการ. (2564). การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้รายวิชาภาษาอังกฤษ โดยใช้เกมเป็นฐาน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนนาบอน. วารสารบัณฑิตสาเกตปริทรรศน์, 9(2), 204-213.

ชฎาพร ยางเงิน. (2562). การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษโดยใช้เกม สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต], มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม.

ธัญญารัตน์ มะลาศรี และ Wei Jingru. (2560). การจัดเรียนการสอนเพื่อพัฒนาทักษะการฟังและการพูดภาษาจีนสำหรับผู้เรียนชาวไทย. วารสารวิจัยราชภัฏกรุงเก่า, 4(3), 81-90.

นภาพร บำรุงศิลป์. (2560). ภาษาจีนกับบทบาทในระดับโลกและการพัฒนาการเรียนการสอนในประเทศไทย. การเรียนรู้ภาษาจีนช่วยเพิ่มศักยภาพด้านการสื่อสารและการพัฒนาความสัมพันธ์ระหว่างประเทศ. วารสารวิจัยทางการศึกษา, 16(1), 90-94.

บุญชม ศรีสะอาด. (2545). วิธีการทางสถิติสำหรับการวิจัย (พิมพ์ครั้งที่ 4). ประสานการพิมพ์.

บุญชม ศรีสะอาด. (2553). การวิจัยเบื้องต้น (พิมพ์ครั้งที่ 8). สุวีริยาสาส์น.

พิมพร วัฒนากมลกุล และ มโนรัตน์ สมคะเนย์. (2564). การพัฒนาทักษะการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาจีนโดยการใช้เกมผ่านแอปพลิเคชัน. วารสารวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา, 13(1), 98-109.

ไพศาล วรคำ. (2562). การวิจัยทางการศึกษา (พิมพ์ครั้งที่ 11). ตักศิลาการพิมพ์.

ภัทรภณ ศิลารักษ์. (2565). การปรับตัวบทบาทภาษาจีนภายใต้บริบทวิถีชีวิตปกติใหม่ในยุคศตวรรษที่ 21. วารสารวิชาการภาษาและวัฒนธรรมจีน มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 8(1), 61-72.

เหยิน จิ่งเหวิน. (2559). ภาษาจีนระดับต้น 1 (ฉบับปรับปรุง). วี พริ้นท์ซีเอ็ดยูชั่น.

วรดา ไชยพิมพ์. (2565). การพัฒนาทักษะการฟัง ทักษะการพูด และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาจีน ตามแนวการสอนภาษาเพื่อการสื่อสารร่วมกับเทคนิคเพื่อนคู่คิด ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต], มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์.

วราภรณ์ จันดำ. (2562). การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้วิชาภาษาจีนด้านทักษะการอ่านตัวพินอินโดยใช้รูปแบบกิจกรรมการเรียนรู้ของฮันเตอร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต], มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม.

สุคนธ์ สินธพานนท์. (2553). นวัตกรรมการเรียนการสอนเพื่อพัฒนาคุณภาพของเยาวชน (พิมพ์ครั้งที่ 4). 9119 เทคนิค พริ้นติ้ง.

สุมิตร คุณากร. (2563). หลักสูตรและการสอน. ชวนพิมพ์.

อัศนีย์ ปันตี. (2562). การจัดการเรียนรู้แบบเอส ที เอ ดี กับการใช้เกม เพื่อส่งเสริมการคิดเชิงฟังก์ชันของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต], มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

Darasamutr Sriracha School. (2017). The effectiveness of game-based teaching methods on Chinese language reading aloud skills among Mathayomsuksa 2 students. Educational and Social Development Journal, Burapha University.

Huyen, N. T. T., & Nga, K. T. T. (2003). Learning vocabulary through games: The effectiveness of learning vocabulary through games. Asian EFL Journal, 5(4), 90-105.

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1994). Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning. Allyn and Bacon.

Liu, Xun. (2012). Introduction to Teaching Chinese as a Foreign Language. Beijing Language University Press.

Wright, A., Betteridge, D., & Buckby, M. (2006). Games for language learning. Cambridge University Press.