A STUDY OF THE INTEGRATIVE BUDDHIST LEARNING MANAGEMENT MODEL OF THE MORAL TEACHING MONKS IN SCHOOLS IN KHON KAEN PROVINCE

Main Article Content

Wirat Thong
Vitthaya Thongdee
Somkhuan Namseethan

Abstract

               The aims of this research were: to study the conditions and the models, and present the model of the integrative Buddhist learning management of moral teaching monks in schools in Khon Kaen province. The sample group was 255 moral teaching monks in schools in Khon Kaen province selected by using proportion estimation methods based on the table of Krejcie & Morgan. The target group consisted of 10 of executives and moral teaching monks in the morality teaching schools. This study was conducted by means of a mix research methodology primarily focusing on the quantitative one by using the questionnaire and using qualitative research as supplementary information by using the structured in-depth interview. The data analysis method was a descriptive analysis. The statistics used in the data analysis were: Frequency, Percentage, Mean and Standard Deviation.


               The research results were as follows:


               1) The conditions of the integrative Buddhist learning management of moral teaching monks in schools in Khon Kaen province in overall and in each aspect were rated at a very good level of practice. The studied aspects were rated in this descending order: 1) integrated Buddhist learning plan; 2) integrated Buddhist teaching by the threefold training principles; 3) learning media and learning resources; 4) organizing learning activities and 5) measurement and evaluation.


               2) The model of the integrative Buddhist learning management of moral teaching monks in schools in Khon Kaen province can be summarized as follows. 1) The integrated Buddhist learning management plan: the curriculum has been adjusted to be in accordance with the problems with a concrete learning plan and a teaching manual. 2) Learning activities: there are interesting and modern activities, integrated with modern science, with interventions of morality and ethics in teaching and learning. 3) Learning media and learning resources: there is technology development in teaching and learning to be consistent with the subject matter. 4) Measurement and evaluation: there are assessments that are in accordance with the content. 5) Buddhist teaching by integrating the principles of the threefold training: the dhammas are integrated into the teaching and learning management in order for learners to be able to adapt to everyday life.


               3) The integrative Buddhist learning management of moral teaching monks in schools in Khon Kaen province has a learning management plan that is consistent with the learning unit. There is a complete learning element, creating concepts with standardized learning. The learning content is appropriate for the duration, emphasizing the use of knowledge in creative analytical thinking. Learning activities are divided into steps as appropriate for the content of each level. It emphasizes activities that are diverse and can be adapted for use in daily life. It promotes students’ thinking processes with morality and ethics; and desirable characteristics. It brings modern learning media to integrate into teaching and learning. There are various suitable methods of measurement and evaluation. There are the assessment criteria that are fair, transparent and consistent with the learning standards integrated with the dhamma principles for students to learn, practice and used in daily life.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Thong, W., Thongdee, V., & Namseethan, S. (2020). A STUDY OF THE INTEGRATIVE BUDDHIST LEARNING MANAGEMENT MODEL OF THE MORAL TEACHING MONKS IN SCHOOLS IN KHON KAEN PROVINCE. Journal of Buddhist Education and Research, 6(1). Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jber/article/view/242756
Section
Research Article

References

กรมศิลปากร. ตำนานวัตถุสถานต่างๆ ซึ่งพระบาทสมเด็จพระนั่งเกล้าเจ้าอยู่หัวสถาปนา. จัดพิมพ์เป็นอนุสรณ์ในงานพระราชทานเพลิงศพ ม.ล.รุจิ ศรีวรรณัฒน์. ๒๕๑๒.
กระทรวงศึกษาธิการ. สำนักงานคณะกรรมการการศึกษา-ขั้นพื้นฐาน, สำนักวิชาการและมาตรฐานการศึกษา. ๒๕๔๗.
กระทรวงศึกษาธิการ. สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน, สำนักวิชาการและมาตรฐานการศึกษา. ๒๕๔๗.
กัญนิภา พราหมณ์พิทักษ์, การจัดดารเรียนรู้ เส้นทางสู่ความสำเร็จในการนำหลักสูตรสู้ชั้นเรียน.วารสารวิชาการสำนักงานคณะกรรมการศึกษาขั้นพื้นฐานกระทรวงศึกษาธิ การ. ปีที่ ๑๓ ฉบับที่ ๑ มกราคม – มีนาคม ๒๕๕๓.
จักนรินทร์ เหลืองอ่อน. “บทบาทพระสอนศีลธรรมในโรงเรียนกับการมีส่วนร่วมในการส่งเสริมจริยธรรม แก่นักเรียนในโรงเรียน ศึกษาเฉพาะพระสอนศีลธรรมในโรงเรียนพื้นที่อำเภอเมือง จังหวัพิษณุโลก”. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, (คณะสังคมศาสตร์ : มหาวิทยาลัยนเรศวร)
จักนรินทร์ เหลืองอ่อน. “บทบาทพระสอนศีลธรรมในโรงเรียนกับการมีส่วนร่วมในการส่งเสริมจริยธรรม แก่นักเรียนในโรงเรียน ศึกษาเฉพาะพระสอนศีลธรรมในโรงเรียนพื้นที่อาเภอเมือง จังหวัดพิษณุโลก”. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต. (คณะสังคมศาสตร์: มหาวิทยาลัยนเรศวร).
จำรัส บุดดาพงษ์, วรภูริ มูลสิน และณัฐภัทร เสมานู วสันต์ ฉายรัศมีกุล. บทบาทของครูพระสอนศีลธรรมในการแก้ไขปัญหายาเสพติดด้วยการสร้างจิตสำนึกแก่เยาวชนในสถานศึกษาภาคตะวันออกเฉียงเหนือ. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี. ปีที่ 9 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม-ธันวาคม 2561.
บูรชัย ศิริมหาสาคร. การศึกษาที่เน้นมนุษย์เป็นศูนย์กลางของการพัฒนา, กรุงเทพฯ: บุ๊ค พอยท์. ๒๕๔๕.
พระครูโพธิสุวรรณคุณ (มานพ จนฺทาโภ). บทบาทของพระสอนศีลธรรมในโรงเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนในจังหวัดสุพรรณบุรี. วารสารสมาคมศิษย์เก่า มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย ปีที่ 5 ฉบับที่ 1 มกราคม-มิถุนายน 2559.
พระปลัดวรรธนา ญาณวโร (สุวรรณเพ็ง). การจัดการเรียนรู้วิชาพระพุทธศาสนาของครูผู้สอนโดยใช้หลักสาราณียธรรม ๖ ของโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษา จังหวัดกาฬสินธุ์. พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการสอนสังคม, (บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๖๒) บทคัดย่อ.
พระวสันต์ ธีรวโร (เกษงาม). การศึกษาสภาพการใช้สื่อเทคโนโลยีสารสนเทศในการจัดการเรียนการสอนรายวิชาพระพุทธศาสนาของครูในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต ๑๙. พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. การสอนสังคม.(บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๖๒) บทคัดย่อ.
พระมหาไชยฤทธิ์ ชยานนฺโท (งามแสง) และ พงษ์ธร สิงห์พันธ์. การศึกษาการส่งเสริมคุณธรรมจริยธรรมแก่นักเรียนในสถานศึกษาของพระสงฆ์. วารสารบัณฑิตวิทยาลัย พิชญทรรศน์ ปีที่ 9 ฉบับที่ 1 ม.ค. - มิ.ย. 2557.
พระกรวัฒน์ สิริปญฺโญ (สืบสวน). การจัดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาผู้เรียนด้านจิตอาสา กลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนา และวัฒนธรรม ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต ๒๕. พุทธศาสตรมหาบัณฑิต, การสอนสังคม. (บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๖๒) บทคัดย่อ.
พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). ศัพท์พจนานุกรม ฉบับประมวลธรรม. ๒๕๓๙.
พระพรหมบัณฑิต (ประยูร ธมฺมจิตฺโต). วารสาร มจร สังคมศาสตร์ปริทรรศน์. เล่ม 8 ปีที่ 3 ฉบับ 2 มกราคม-เมษายน 2557.
พระมหาปัญญา จอมนาสวน. ความคิดเห็นของผู้บริหารครูและนักเรียนเกี่ยวกับบทบาทที่เป็นจริงและบทบาทที่คาดหวังของครูพระสอนศีลธรรมในการพัฒนาโรงเรียนสำหรับนักเรียน. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่. 2549.
พระศรีปริยัติโมลี (สมชัย กุสลจิตฺโต). พุทธทัศนะร่วมสมัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. ๒๕๔๐.
พระศรีปริยัติโมลี (สมชัย กุสลจิตฺโต). พุทธทัศนะร่วมสมัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. ๒๕๔๐.
รักษิต สุทธิพงษ์. กระบวนทัศน์ใหม่ทางการศึกษากับการพัฒนาครูไทยในยุคดิจิตอล. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร. ปีที่ 19 ฉบับที่ 2 เมษายน – มิถุนายน.2560.
สภาการศึกษามหามกุฏราชวิทยาลัย. พระพุทธศาสนรปวัติสมัยรัตนโกสินทร์และราชวงศ์จักรี ๒๐๐ ปี. กรุงเทพฯ: กรุงสยามการพิมพ์. ๒๕๒๕.
สิทธิพล อาจอินทร์. การพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรู้ที่เน้นการคิดวิเคราะห์กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์. วารสารวิจัย มข. ปีที่ ๑๖ ฉบับที่ ๑ มกราคม ๒๕๕๔.
สุวิทย์ มูลคำ, อรทัย มูลคำ. ๒๑ วิธีการจัดการเรียนรู้ เพื่อพัฒนากระบวนการคิด.
พิมพ์ครั้งที่ ๔. (กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ภาพพิมพ์, ๒๕๔๖.
เสนห์ สีกาวี และ บรรจบ บรรณรุจิ. พัฒนากระบวนการเรียนรูเชิงพุทธบูรณาการ, (บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย ๒๕๖๐) บทคัดย่อ.
สุมน อมรวิวัฒน์. หลักบูรณาการทางการศึกษาตามนัยแห่งพุทธธรรม. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมธิราช. ๒๕๔๔. หน้า ๑๑๘.
สุมน อมรวิวัฒน์. หลักบูรณาการทางการศึกษาตามนัยแห่งพุทธธรรม. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมธิราช. ๒๕๔๔. หน้า ๑๒๐.