The Development of Reading Comprehension Skills in English through KWL-Plus Learning Techniques Combined with Educational Games among Matthayomsuksa 4 Students
Keywords:
Reading comprehension skills in English, Learning management approach using the KWL-Plus technique, Educational gamesAbstract
The objectives of this research were to: (1) develop and assess the efficiency of a learning management approach using the KWL-Plus technique combined with educational games, (2) compare the reading comprehension skills in English of Matthayomsuksa 4 students between the experimental group that learns using the KWL-Plus technique with educational games and the control group that learns through traditional teaching methods, and (3) study students' satisfaction with the learning management approach using the KWL-Plus technique combined with educational games. The sample comprised Matthayomsuksa 4 students at Yantakhaorattachanupatham School during the first semester of the 2024 academic year. The samples were obtained through simple random sampling, with a total of 62 students. The research instruments included (1) the educational games (2) the lesson plans using the KWL-Plus technique combined with educational games, (3) the lesson plans using traditional teaching methods, (4) a reading comprehension skills test in English, and (5) a student satisfaction assessment. Data was analyzed by using the independent samples t-test, mean and standard deviation. The research results showed that: 1) The educational games on the topic of Festivals achieved an efficiency rating of 81.53/82.78, meeting the criterion standard of 80/80. 2) Matthayomsuksa 4 students, which learned using the KWL-Plus technique combined with educational games, scored significantly higher than the control group that learned through traditional teaching methods, with a significance level of .05. 3) Students expressed satisfaction with the learning management approach using the KWL-Plus technique combined with educational games, with an overall rating at the highest level. (x̄=4.81, S.D.= 0.16)
References
กระทรวงศึกษาธิการ. (2551). หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551.กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.
เกสร สีหา. (2558). การพัฒนาการเขียนสะกดคำภาษาไทยโดยใช้เกมการศึกษาประกอบกิจกรรมการเรียนการสอน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 3. (วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์) มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม, มหาสารคาม.
จุฬารัตน์ อินทร์อุดม. (2561). การพัฒนาความสามารถในการอ่านจับใจความสำคัญของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โดยใช้เทคนิค SQ4R ร่วมกับพลังคำถาม. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชาการสอนภาษาไทย, บัณฑิตวิทยาลัย, มหาวิทยาลัยศิลปากร.
พรวิมล ปานทอง. (2560). การพัฒนาการเรียนการสอนการอ่านภาษาอังกฤษ์เพื่อความเข้าใจ และแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ โดยใช้เทคนิค KWL Plus สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
พาตีฮะห์ อาลีมาส๊ะ. (2560). ผลของการจัดการเรียนรู้สาระภาษาอาหรับ โดยใช้เทคนิค KWL Plus ที่มีต่อการอ่านจับใจความสำคัญของนักเรียนชั้นอิสลามศึกษาตอนกลางปีที่ 2 โรงเรียนอาสาสุลดินวิทยา. วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตรมหามหาบัณฑิต สาขาวิชาการสอนอิสลามศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา.
ภัสราภรณ์ ธีระวงศานุรักษ์. (2562). การใช้เทคนิค KWL-PLUS เพื่อพัฒนาทักษะการใช้ความคิดสร้างสรรค์และความสามารถด้านการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนแม่สายประสิทธิ์ศาสตร์อำเภอแม่สาย จังหวัดเชียงราย. วิทยานิพนธ์ ศศ.ม. พะเยา: มหาวิทยาลัยพะเยา.
มาลินี สุทธิเวช. (2561). การพัฒนาผลสัมฤทธิ์การอ่านสรุปความ โดยใช้การจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิค KWL Plus สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3. วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการสอนภาษาไทย มหาวิทยาลัยศิลปากร.
มุทิตา อุดรแผ้ว. (2560). การเปรียบเทียบความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจและการเขียนภาษาอังกฤษ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ระหว่างการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบกลุ่มร่วมมือ CIRC และการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบ KWL-Plus. วิทยานิพนธ์ กศ.ม., มหาวิทยาลัยมหาสารคาม, มหาสารคาม.
เมตตา สถาพรศิริกุล. (2565). ความสามารถทางคณิตศาสตร์ด้านจำนวนและตัวเลขของนักเรียนชั้นอนุบาลปีที่ 2 โรงเรียนซางตาครู้สคอนแวนท์ที่ได้รับการจัดกิจกรรมเกมการศึกษา. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยราชภัฏบ้านสมเด็จเจ้าพระยา.
สายสุดา หลังแดง. (2560). ผลการใช้เกมการศึกษาที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความพึงพอใจต่อการเรียนวิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปัตตานี เขต 3. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.
สิริดา โอวาสิทธิ์. (2565). บทเรียนเสริมความสามารถด้านการอ่านภาษาอังกฤษโดยใช้วิธี KWL-Plus สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนอุตรดิตถ์. วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาหลักสูตรและการสอน มหาวิทยาลัยราชภัฏอุตรดิตถ์.
สุภาวดี จันทร์เอียด. (2558). การเปรียบเทียบความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โดยใช้ชุดฝึกอ่านเรื่อง “The Wonderful ASEAN” ด้วยวิธีการสอนแบบ เค ดับเบิลยู แอล พลัส กับการสอนแบบปกติ. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการสอนภาษาอังกฤษเพื่อวิชาการและงานอาชีพ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี.
อนุภาพ ดลโสภณ. (2557). การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ระหว่างการสอนโดยใช้เกมและการสอนตามคู่มือครู (วิทยานิพนธ์ กศ.ม.). บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
Fuszard Barbara, Lowenstein Arlene J., & Bradshaw Martha J. (2001). Fuszard's innovative teaching strategies in nursing (3 ed.). Gaithersburg, MD: Aspen Publishers.
McMillan, J. H. (1996). "Educational Research: Fundamentals for the Consumer". New York: HarperCollins.
Quiocho, A. (March, 1997). "The quest to comprehended expository text : Applied Research ". Journal of Adolescent and Adult Literacy. 40(6): 450-454
Vicuna Laura. (2017). Educational Games Design: Creating an Effective and Engaging Learning Experience. (Bachelor of Engineering Information Technology). Helsinki Metropolia University of Applied Sciences, Helsinki.
Vincent, M (1994). "An Inventory to Pique Student' Meta Cognitive Awareness Reading Strategies". Journal of Reading. 38(12) :2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Buddhist Education and Research (JBER)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.