THE DEVELOPMENT OF LEARNING ACTIVITIES USING BOARD GAMES TO PROMOTE PROBLEM SOLVING SKILL ON ADDITION, SUBTRACTION, MULTIPLICATION AND DIVISION FOR GRADE 4 STUDENTS

Authors

  • Channawat Manokham มหาวิทยาลัยนเรศวร
  • Wanintorn Poonpaiboonpipat มหาวิทยาลัยนเรศวร

Keywords:

Learning Activities; Board games; Mathematical problem solving skill

Abstract

            This research aimed to study the appropriate way of implementing learning activities using board games that promote mathematical problem solving skills and to develop mathematical problem solving skills on addition, subtraction, multiplication, and division of grade 4 students. The research methodology was the action research comprising of 3 cycles and took totally 12 hours. Participating were 23 students in grade 4 of medium primary school in Chiang mai Province in the second semester of academic year 2022. The research tools were 7 lesson plans using board game, reflection form and mathematics problem solving, test and activity sheet. The data were analyzed using content analysis and checking for data truthworthiness with triangulation method. The results of the study were as follows: 1) The learning activities using board games should be emphasized in preparing the basic knowledge of student and proper teaching materials, presenting and demonstrating game rules in the interesting way, providing advice and supervising closely. 2) Most students developed mathematical problem solving skill in 4 components, the student had the greatest improvement in problem understanding, followed by the checking answers, using strategy to solve problems and selecting strategies for solving problems, respectively.

References

กลุ่มส่งเสริมการเรียนการสอนและประเมินผล. (2548). การประเมินคุณลักษณะอันพึงประสงค์ ตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2544. กรุงเทพฯ : รับส่งสินค้าและพัสดุภัณฑ์ (ร.ส.พ.).

จรุง ขำพงศ์. (2542). ผลของการใช้กลวิธีเมตาคอคนิชัน ที่มีต่อความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์ของนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2. กรุงเทพฯ : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ฉวีวรรณ เศวตมาลย์. (2544). ศิลปะการสอนคณิตศาสตร์: กรุงเทพฯ : สุวีรินาสาส์น.

ทิฎิ์ภัทรา สุดแก้ว. (2554). การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนแบบสร้างองค์ความรู้ตามทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ผ่าน เครือข่ายทางสังคมออนไลน์ เรื่อง ภูมิปัญญาท้องถิ่น. ปริญญานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต (เทคโนโลยีการศึกษา) : มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

วิภู มูลวงค์. (2559). การพัฒนาความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์. ปริญญานิพนธ์มหาบัณฑิต

บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยศิลปกร

วีระยุทธ์ ชาตะกาญจน์. (2558). การวิจัยเชิงปฏิบัติการAction Research. วารสารราชภัฏสุราษฏร์ธานี, 2(1), 29 – 49.

วันชาติ เหมือนสน. (2546). เทคนิคการสอนเกม. ฝ่ายวิชาการวิทยาลัยพลศึกษา : สุพรรณบุรี.

สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2546). การจัดสาระการเรียนรู้ กลุ่มวิทยาศาสตร์หลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐาน. กรุงเทพฯ : สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี.

สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2551). ตัวอย่างการประเมินผลวิทยาศาสตร์นานาชาติ. กรุงเทพฯ : อรุณการพิมพ์.

สฤณี อาชวานันกุล. (2559). Board game universe จักรวาลกระดานเดี่ยว. กรุงเทพฯ : แซลมอน

สิริพร ทิพย์คง. (2544). การแก้ปัญหาคณิตศาสตร์. (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพฯ : ศูนย์พัฒนาหนังสือกรมวิชาการ กระทรวงศึกษาธิการ.

สำนักงานทดสอบทางการศึกษา. (2542). การประกันคุณภาพสถานศึกษา. กรุงเทพฯ : กรมวิชาการกระทรวงศึกษาธิการ

สำนักงานทดสอบทางการศึกษา. (2562). การประกันคุณภาพสถานศึกษา. กรุงเทพฯ : กรมวิชาการ กระทรวงศึกษาธิการ

อัจฉรีย์ พิมพิมูล. (2552). การพัฒนารูปแบบการเรียนรู้ร่วมกันแบบออนไลน์จิ๊กซอว์ที่มีประสิทธิภาพ.

วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต, สาขาวิชาคอมพิวเตอร์ศึกษา,

บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ

อัมพร ม้าคนอง. (2554). ทักษะและกระบวนการทางคณิตศาสตร์. การพัฒนาเพื่อพัฒนาการ (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

อัมพร ม้าคนอง. (2557). คณิตศาสตร์สำหรับครูมัธยม. กรุงเทพมหานคร : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Khammani, T. (2016). Pedagogy: knowledge for effective learning processes (20th ed.).

Bangkok: Chulalongkorn University.

Laohajaratsang, T. (2001). Web-based instruction: Innovation for quality of teaching and

learning. Journal of Education, 28(1), 87-94.

Polya, G. (1957). How To Solve It A New Aspect of Mathematical Method. Garden City.

New York: Doubleday and Company.

Downloads

Published

2024-03-31

How to Cite

Manokham, C. ., & Poonpaiboonpipat, W. . (2024). THE DEVELOPMENT OF LEARNING ACTIVITIES USING BOARD GAMES TO PROMOTE PROBLEM SOLVING SKILL ON ADDITION, SUBTRACTION, MULTIPLICATION AND DIVISION FOR GRADE 4 STUDENTS. Journal of Buddhist Education and Research (Online), 10(1), 210–226. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jber/article/view/277444

Issue

Section

Research Article